Nutram

Prevence křečových žil

Prevence křečových žil

Léto, horké slunce a koupání. Období dovolených a odpočinku je však pro řadu žen také obdobím stresu a nepříjemných pocitů. Nevzhledné žíly na nohou a bolestivé otoky dokážou pořádně zkazit nejen radost z nových bikin nebo šortek, ale i celou dovolenou. Křečové žíly jsou problémem, a to nejen estetickým, ale i zdravotním. Nedovolte, aby vám křečové žíly negativně ovlivňovaly váš život a zatočte s nimi! Poradíme vám, jak na ně.

Po zubním kazu jsou druhou nejčastější diagnózou. Trápí téměř 60 % populace a v posledních letech jsou dokonce označovány jako civilizační onemocnění. Křečové žíly, varixy neboli žilní městky jsou onemocnění žil dolních končetin. Jedná se více či méně vystouplé žíly, kterou jsou často zesílené a mají modrou barvu. Vznikají jako následek poruchy pevnosti žilní stěny, kdy hromadící se krev zvyšuje tlak na žilní stěnu a ta se rozšiřuje.

 

Rizikové faktory vzniku křečových žil

  • Pohlaví – křečové žíly trápí častěji ženy než muže, výzkumy prokazují, že na dvě ženy postižené tímto onemocněním připadá jeden muž.
  • Dědičnost – pokud se křečové žíly objevují u vašich rodičů či prarodičů, je velká pravděpodobnost, že se s tímto problémem budete potýkat také.
  • Těhotenství – hormonální změny a tlak zvětšené dělohy na pánevní žíly v  graviditě jsou jedním z nejzávažnějších rizikových faktorů vzniku nebo zhoršení křečových žil.
  • Stáří – s přibývajícím věkem se zvyšuje pravděpodobnosti vzniku varixů.  
  • Nadváha a obezita – větší tělesná hmotnost vytváří vyšší přetlak v žilách. Výzkumné studie prokázaly, že se varixy vyskytují u obézních pacientů o 30 – 40 % více než u ostatních.
  • Fyzická zátěž nohou – křečovým žilám svědčí dlouhodobé sezení nebo naopak se objevují u lidí, jejichž zaměstnání vyžaduje dlouhodobé stání.
  • Nevhodný životní styl – dejte si pozor na kouření, nedostatek pohybu nebo stravu s nedostatečným obsahem vitamínů a vlákniny. Na vzniku křečových žil se může podílet také nošení nevhodného oděvu a bot – vyhýbejte se příliš těsným kalhotám, škrtícím lemům na ponožkách či punčochách a vysokým podpatkům.

 

 

Kosmetická vada nebo závažné onemocnění?

Modré a vystouplé žíly na lýtkách či kotnících trápí řadu žen zejména z důvodu estetického. Nošením tmavých punčoch nebo dlouhých kalhot a sukní však jejich problém nevyřešíte. Křečové žíly není radno podceňovat, z kosmetické vady se může brzy vyklubat nepříjemný a závažný zdravotní problém. Může se dostavit nepříjemný pocit „těžkých“ nohou, mravenčení a otoky kotníků, pocity tepla a pálení, později také křeče a bolesti.

Pokud se varixy a s nimi spojená zánětlivá onemocnění včas neléčí, mohou vést ke vzniku bércového vředu, trombóze a plicní embolii, které jsou již životu nebezpečné. Z těchto důvodu je důležitá prevence, zvláště pokud patříte do jedné či více rizikových skupin uvedených výše. V případě, že ani prevence nestačí, je vždy na místě vyhledat odbornou lékařskou pomoc!

 

 

Vyhněte se křečovým žilám včasnou prevencí!

1. Hýbejte se!

Vyhýbejte se kouření, zlepšete svůj jídelníček a začněte se hýbat! Ano, je to klišé, ale zároveň zdravý životní styl je tou nejúčinnější prevencí proti vzniku varixů. Zařaďte do svého programu aktivní pohyb, který podpoří správný tok krve v žilách. Vhodnými sporty jsou běh, cyklistika, turistika nebo plavání. Pozor na aerobik a podobné sporty, kde dochází k otřesům, ty mohou naopak vznik varixů podpořit. Pokud nemáte čas ani příležitost pravidelně sportovat, tak alespoň choďte. Rychlejší pravidelná chůze do práce, se psem do parku či procházka s kočárkem vašim nohám jenom prospěje!

2. Změňte své stravovací návyky

Vhodná úprava jídelníčku je dalším účinným prostředkem k boji s křečovými žílami. Pro zlepšení pružnosti žil je důležitý především vitamín C, který najdete v citrusových plodech, kiwi, paprice, bramborech a rajčatech. Vhodné je také drobné ovoce v podobě jahod, malin a borůvek.  Jezte potraviny bohaté na vlákninu, zařaďte do svého jídelníčku celozrnné pečivo, ovesné vločky, krupici, kroupy a pohanku.

Podle vědeckých výzkumů na pružnost a zdraví cév také blahodárně působí víno, udělejte si radost a dopřejte si denně sklenku vína, potěší nejen vás, ale i vaše nohy.

 

 

3. Vyhněte se přílišnému horku

Bohužel tolik oblíbené opalování, horká vana nebo sauna napomáhá vzniku křečových žil. Dokonce ani odstraňování chloupků prostřednictvím aplikace horkého vosku není vhodná. Raději se jim tedy vyhněte a během večerní očisty si pravidelně sprchujte nohy střídavě studenou vodou a vlažnou vodou po dobu pěti minut, napomáhá to ke zvýšení pružnosti žil.

4. Pozor na to, jak sedíte

Také rádi sedáváte s překříženými nohami nebo dokonce na jedné z nich sedíte? Je to špatně! Pokud máte nohy skrčené v pravém úhlu déle než pět hodin, zaděláváte si na malér. Zkuste si v práci během dlouhého sezení několikrát zacvičit – zvedejte celé nohy, prsty na nohou anebo se ve stoje střídavě zvedejte na špičky a na celá chodidla. Při večerním odpočinku u televize si dejte nohy do polohy o něco výše, než je srdce, zabráníte tak hromadění krve v nohou. Nebraňte se vyvýšené poloze nohou také během nočního spánku.

5. Vsaďte na přírodu

V přírodě se nachází řada rostlin, které obsahují látky prospěšné našim cévám a žílám. Účinným lékem je jírovec maďal neboli nejedlý kaštan, jehož výtažky se používají na výrobu různých krémů a masážních gelů zlepšujících průchodnost a elasticitu cév a žil. Doporučují se také výtažky z gingko biloby anebo indonéské rostliny gotu kola.

 

A co pomáhá na křečové žíly a bolesti nohou vám, milé čtenářky? Podělte se s námi o vaše zkušenosti!

 

Vložila * MW | 1419 | Vlož svůj článek
Líbí se Vám tento článek?
Diskuse k článku
Podělte se o svůj názor na článek
Reklama
Nutram