Co jíst při keto dietě: Opravdu vám půjdou kila dolů?

Co jíst při keto dietě: Opravdu vám půjdou kila dolů? Zdroj: Shutterstock.com

Kdo v současnosti neslyšel o keto dietě, jako by nebyl. Oblíbili si ji celebrity, sportovci a možná tuto dietu drží také někdo ve vašem blízkém okolí. Proč je keto dieta tak populární? Slibuje totiž rychlý úbytek kilogramů bez toho, abyste museli hladovět. Opravdu keto dieta takto funguje a nemá žádný negativní dopad na naše zdraví?

Co je keto dieta a jak funguje

O ketodietě se mluví také jako o ketogenní dietě. Jde zkrátka o dietu, která se zaměřuje pouze na konzumaci nízkokarbohydrátové a vysoce tučné stravy. Když budete keto dietu držet, dosáhnete toho, že v potravě budete přijímat naprosto minimální množství sacharidů. Vaše tělo se tak přepne do ketózy a začne namísto sacharidů spalovat energii a uložené tuky.

Ke ketóze dojde zhruba tehdy, když budete denně přijímat maximálně 50 gramů sacharidů, které odpovídají jednomu krajíci chleba, jedné střední bramboře nebo jednomu šálku vařené hnědé rýže. Chybějící sacharidy však musíte ve stravě nahradit zdravými tuky a bílkovinami.

Víte, že: Průměrná ketonová denní strava by se měla ideálně skládat z 60 procent zdravých tuků, 30 procent bílkovin a 10 procent sacharidů?

Zdroj: Shutterstock.com

Co jíst při ketodietě: Povolené potraviny

Na první pohled je jídelníček při ketodietě velmi bohatý. Můžete jíst tyto potraviny:

  • maso (kuřecí, vepřové, hovězí aj.), slaninu a vejce
  • ryby a mořské plody
  • mléčné výrobky s vysokým obsahem tuku (máslo, plnotučný jogurt, domácí majonéza, plnotučná zakysaná smetana, tučné sýry aj.)
  • sádlo, olivový a kokosový olej
  • ořechy
  • ovoce s nízkým obsahem cukru (avokádo, brusinky, višně, maliny, borůvky, jahody aj.)
  • zeleninu s nízkým obsahem cukru (listová zeleniny, cuketa, lilek, kapusta, brokolice, květák, zelí, celer, okurka, ředkvičky aj.)

Jakým potravinám byste se měli naopak vyhnout? Při keto dietě jsou pro vás tabu potraviny obsahující sacharidy a uhlohydráty. Kvůli tomu se musíte zřeknout nejen sladkých a smažených jídel, ale i zdravých potravin, jako jsou obiloviny a produkty z nich, ovoce, škrobová zelenina (brambory a batáty) a dokonce luštěniny.

Vzorový jídelníček při keto dietě: Co jíst a hubnout

Abyste věděli, jak keto dieta vypadá v praxi, přinášíme vám pro inspiraci vzorový jídelníček, který zahrnuje celkem pět proteinových porcí na den.

Snídaně: Míchaná vejce na másle, k tomu list ledového salátu s měsíčkem avokáda

Svačina: Plnotučný řecký jogurt s drcenými ořechy

Oběd: Pečené maso, zeleninový salát, plátky sýrů

Svačina: Smoothie z mandlového mléka a zeleniny

Večeře: Pstruh na másle, zelenina

Zdroj: Shutterstock.com

Zdravotní rizika spojená s keto dietou

Podle lékařů byste neměli keto dietu držet rozhodně dlouhodobě. Pokud se vám její principy i slibované účinky zalíbily, můžete ji ideálně držet jeden týden, ovšem ne déle, jak jeden měsíc.

Kromě tuků a bílkovin totiž vaše tělo ke správnému fungování potřebuje také sacharidy. Nejen jako zdroj energie. Sacharidy jsou nezbytné pro správný chod nervového systému, mozku, ledvin i červených krvinek. Potraviny, kterých se v důsledku keto diety zříkáte, také obsahují železo, vápník, vitamin C, kyselinu listovou, draslík, hořčík a rovněž vlákninu.

Víte, že: V souvislosti s keto dietou se mluví také o keto chřipce. Jde o stav, který někdy zažívají lidé držící keto dietu. Keto chřipka se projevuje zvýšeným hladem, nevolností, problémy s trávením, nízkou hladinou energie, špatným soustředěním a výkonem, problémy se spánkem a také zkaženým dechem, který zavání po acetonu. 

Autor:
Publikováno: 20. 11. 2018 16:00 Nahlásit obsah
Loading...