Honí vás mlsná? Dejte si něco sladkého a zdravého současně!

Honí vás mlsná? Dejte si něco sladkého a zdravého současně! Zdroj: Pixabay.com

Kdo by někdy nezažil, když člověka honí mlsná. Neodolatelné chutě na sladké trápí nejednoho z nás. Nejde přitom o nic tak hrozného a nepřirozeného. Spíš naopak.

Sladkou chuť intuitivně vyhledáváme jako rychlý zdroj energie ve chvílích, kdy nám energie chybí. Sladká chuť se pojí se sacharidy, které pro lidský organismus skutečně představují dávku okamžitě využitelné energie.

Sladké, sacharidy, cukry… Kde je problém?

  • Problém je, že sacharidů ve stravě máme příliš mnoho.
  • Další potíž je v tom, že bílý cukr, který je pro nás nejčastějším zástupcem sacharidů, má vysoký glykemický index, tzn. že způsobuje nadměrné výkyvy hladiny krevního cukru. Nejprve je ho v krvi až moc, ale brzy začne chybět a přijdou i další chutě a pocity hladu.
  • Pokud chceme své tělo ošálit umělými sladidly, které poskytují sladkou chuť, ale jenom málo kalorií a energie, výsledek bude kontraproduktivní. Přestože se umělá sladidla jevila jako skvělý způsob, jak zahnat chutě na sladké bez dávky energie ze sacharidů, výzkumy ukazují, že organismus se tak jednoduše ošidit nedá. Ve výsledku vedou k tomu, že člověk jí ještě více než obvykle.

Jak uspokojit chutě na sladké?

Jo-jo efekt, který provází většinu diet je jasným důkazem toho, že žádné radikální omezování v jídelníčku neplní požadovaný efekt. I chutě na sladké se dají uspokojit a zvládnout tak, aby se člověk nemusel hned strachovat o svoji postavu. Sladká chuť nemusí být zapovězená ani při dietě, jen je potřeba vybírat si ty správné sladké potraviny.

Ty nejzdravější sladké potraviny najdeme mezi ovocem. Ovoce ve svém složení nabízí jednoduché cukry, ale také vlákninu, která snižuje jeho glykemický index. Energie z ovoce tak vydrží dále než energie z nezdravých sladkostí založených na jednoduchých cukrech. Navíc s ovocem získáme i dávku potřebných vitamínů a minerálů.

Chutě na sladké nezřídka pramení právě z nedostatku minerálů v organismu. Často se hovoří zejména o nedostatku chromu, fosforu nebo síry. Bohatým zdrojem těchto minerálů je právě ovoce, pokud půjde o síru, v organické podobě je dostupná jako MSM – tzv. minerál krásy.

Zdroj: www.pixabay.com

Nejde jenom o cukry!

Pokud budeme chutě na sladké považovat za známku nedostatku, nemusí jít pouze o nedostatek minerálů. Obecně jde o nedostatek energie a základních živin, nejenom sacharidů, ale také bílkoviny. Právě bílkoviny totiž vedou k dlouhodobému zasycení, eliminují pocity hladu a vlčí chutě. Také nedostatek bílkovin se může projevovat touhou po jídle, kterou primárně uspokojujeme sacharidy, ačkoliv by bílkoviny byly prospěšnější. Nikde přitom není řečeno, že by bílkoviny neměla provázet sladká chuť.

K hlavním živočišným zdrojům bílkovin patří mléčné výrobky, ty skvěle chutnají v kombinaci s ovocem, které je zdrojem ovocných cukrů. Pokud tedy chcete zdravě uspokojit chutě na sladké, budou se hodit takové pochoutky jako:

  • tvaroh s jahodami, malinami a borůvkami
  • kefírové mléko s meruňkami a skořicí
  • kakaovo-banánové smoothie s jogurtem (recept tady)

Chutě na sladké můžeme uspokojit i netradičně. Zdrojem sladké chuti (a také dávky bílkovin) jsou například peruánské plody lucuma. Jde o zlatožluté plody stromu jihoamerických And, které mají pozoruhodnou moučnou konzistenci a lahodnou chuť připomínající vanilku, oříšky a javorový sirup.

Lucuma je jednou z exotických superpotravin, které jsou super pro své zajímavé výživové složení. Díky svému složení mají komplexní účinky na lidské zdraví, vitalitu a kondici. To platí i pro lucumu, která představuje zdravý zdroj energie a cenných živin, ale také zdravý zdroj sladké chuti.

Zdroj: www.shutterstock.com U nás je lucuma dostupná jako sušený prášek, který má široké kulinářské využití. Mj. poslouží jako zdravé přírodní sladidlo. Více o lucumě tady...

Publikováno: 27. 5. 2018 07:00 Nahlásit obsah
Loading...