Bílkoviny a hubnutí. Chcete zhubnout? Jezte!

Bílkoviny a hubnutí. Chcete zhubnout? Jezte! Zdroj: Pixabay.com

Plavková sezóna je už na dohled a hubnutí se tak stává stále žhavějším a žhavějším tématem. Základní rada při hubnutí spočívá v omezení stravy, ale v praxi se ukazuje, že až tak docela nefunguje.

Mnoho lidí se nadšeně vrhá do hubnutí tak, že zásadně omezí příjem kalorií (a tedy i základních živin, cukrů, tuků a bílkovin). Výsledkem je pak únava, pocity slabosti a zpomalený metabolismus. Nedostatek bílkovin ve stravě se vždy nějak projeví, ať už jde o běžný jídelníček nebo hubnutí.

Dostatek bílkovin je i při hubnutí mnohem prospěšnější než prosté omezení kalorií.

Význam bílkovin

Bílkoviny představují jednu ze tří základních makroživin (vedle tuků a cukrů – sacharidů). Označují se také proteiny, již samotný termín svědčí o jejich významu. Pochází totiž z latinského slova „protos“ – v překladu „prioritní“, „nezbytný“.

  • Bílkoviny jsou nezbytné pro stavbu a regeneraci tělesných tkání, také funkci hormonální soustavy, imunitního systému nebo vylučování enzymů.
  • Pokud mají svaly fungovat na plný výkon, potřebují bílkoviny. Právě ve svalech přitom dochází ke spalování kalorií, a tím i hubnutí. Nedostatek bílkovin vede sice k úbytku, ale k úbytku svalové hmoty, který je pochopitelně nežádoucí.
  • Bílkoviny mají schopnost zasytit, a to na opravdu dlouhou dobu. Eliminují pocity hladu tím, že snižují glykemický index potravy a zpomalují vstřebávání sacharidů. Již v článku o nezdravých chutích jsme upozorňovali na to, že nedostatek bílkovin může stát i za nezdravými chutěmi na sladké.

To vše jsou důvody, proč jsou bílkoviny prospěšné i při hubnutí. Ale nejde jenom o hubnutí.

Zdroj: pixabay.com

Bílkoviny v jídelníčku

Bílkoviny jsou základní podmínkou fungujícího organismu a také přitažlivě tvarované postavy. To potvrzují i sportovci, kteří pro svůj výkon potřebují svaly, a tak si pečlivě hlídají, aby bílkovin měli dostatek. Pak přichází na řadu nejrůznější práškové proteiny jako doplňky stravy. Tyto proteiny napomáhají budování svalové hmoty, ale správně zvolené proteiny jsou stejně tak užitečné i ženám při hubnutí.

To však nic nemění na tom, že nejlepším způsobem, jak dodat organismu bílkoviny, je plnohodnotná pestrá strava a vyvážený jídelníček.

Zdroje bílkovin

Bílkoviny jsou makromolekulární látky, vytvářejí řetězce složené z aminokyselin. Celkem jde o 23 aminokyselin, z toho 8 (10) aminokyselin označujeme jako esenciální.

Esenciální aminokyseliny jsou takové, které si lidské tělo neumí samo vyrobit a přitom je nutně potřebuje. Jsou esenciální součástí zdravé stravy. Jde o aminokyseliny leucin, izoleucin, lysin, valin, metyonin, tryptofan, fenylalanin a threonin. Další aminokyseliny – histidin a arginin sice lidské tělo vytvořit umí, ale nikoliv dost pro správný růst a vývoj. 

Kvalita bílkovin ve stravě se hodnotí dle obsahu a vzájemného poměru jednotlivých aminokyselin. Mezi ty nejhodnotnější zdroje bílkovin se tak řadí maso, mléko a mléčné výrobky nebo vejce. Nejde však pouze o živočišné zdroje, bílkoviny najdeme i v rostlinné stravě, například v luštěninách nebo obilovinách. Pokud vás zajímají bílkoviny v potravinách, hned 35 nejbohatších zdrojů najdete tady.

Bílkoviny v potravinách Zdroj: Pixabay.com

Živočišné nebo rostlinné bílkoviny?

Zatímco živočišné bílkoviny se pyšní obsahem všech esenciálních aminokyselin, ty rostlinné nabízejí hodnotný obsah s menším podílem tuků, navíc doplněný i cennými minerálními látkami. Živočišné bílkoviny bývají lépe stravitelné, na druhé straně jsou nezřídka také původci alergií. Alergie na mléko nebo vejce patří k těm nejčastějším. Takový hrachový nebo rýžový protein se naopak označují jako hypoalergenní.

Zdravá strava je pestrá, a tak není od věci zdroje bílkovin střídat. Rozhodně přitom nezapomínejte na význam bílkovin a ohlídejte si, ať jich máte dost. Na druhé straně – nic se nemá přehánět, a to ani s bílkovinami. Stejně jako jejich nedostatek, i jejich nadbytek se odráží ve zdravotních potížích. Nutno podotknout, že skupina lidí trpících nedostatkem bílkovin je mnohem větší než ta, která trpí jejich přebytkem.

Publikováno: 29. 5. 2018 12:55 Nahlásit obsah