Držíte drastické diety anebo hladovíte? Tohle se děje ve vašem těle!

Držíte drastické diety anebo hladovíte? Tohle se děje ve vašem těle! Zdroj: Shutterstock.com

Nejedna z nás jistě někdy zkoušela hubnout tak, že omezila svůj kalorický příjem na minimum, některé to dotáhly tak daleko, že nekonzumovaly vůbec nic. Ano, ze začátku se to může zdát jako úspěšná metoda. Ovšem po chvíli se ztracená kila vrátí jako bumerang a najednou je váha tam, kde byla předtím!

Přemýšlely jste však někdy nad tím, co pro naše tělo tyto drastické diety znamenají a co se vlastně uvnitř něho začne dít? Díky všem těmto nesmyslným dietám se nám především zpomalí metabolismus a ten, jak jistě všechny víme, je klíčem k úspěšnému zhubnutí, protože právě kvůli němu v našem těle probíhají procesy, které jsou pro normální činnost organismu důležité.

V těle nám také neustále probíhají katabolické a anabolické procesy. Víte, co to znamená?

  • Katabolismus – je to tzv. výdej energie například při sportu, kdy tělo nemá již z čeho čerpat glukózu a začne brát energii ze svalů a tuků. Ovšem proto, abychom hubly efektivně, je důležité, aby byla brána energie z tuků, nikoliv ze svalů.
  • Anabolismus – jednoduše řečeno je to opak katabolismu. K tomuto procesu dochází ve chvíli, kdy jsme v klidu a čerpáme energii a tělo si začne vytvářet zásoby.

Jenže co se tedy začne dít s naším tělem, když začneme držet takovou dietu, kdy je náš kalorický přísun na minimu? Především začnou naše hormony jednoduše bláznit.

Hormon štítné žlázy

Nedostatečné množství kalorií způsobí, že hormon štítné žlázy, který má za úkol přeměňovat jídlo na teplo a energii, způsobí, že se náš metabolismus zpomalí a to tak, že tělo samo sníží produkci hormonu štítné žlázy. Pokud dojde ve vašem těle k tomuto jevu, váš boj s přebytečnými kily jste prohrály ještě dříve, než jste vůbec začaly!

Růstový hormon

Díky tomuto hormonu nám rostou svaly, to je jeho hlavní úkol. Ovšem jeho dalším úkolem, když tělo přejde do katabolického stavu, je zbavit a likvidovat naše tuky, což se nemůže dít, když omezíte příjem vašeho jídla. Když omezíte svůj příjem, zpomalíte nejen svůj metabolismus ale také uvolňování růstovému hormonu, který poté nedokáže zbavit vaše tělo tuků a budovat svaly.

Zdroj: Shutterstock.com

Testosteron

I tento hormon stojí za budováním svalové tkáně a odbouráváním tuků. Naše tělo je jedna obrovská pavučina propojení, kdy v tomto případě vše začne zpomaleným metabolismem a pokračuje až do bodu, kdy se sníží produkce testosteronu, což ve výsledku opět znamená to, že naše tělo nedokáže vytvářet svaly a likvidovat tuky.

Leptin

Jen málokdo opravdu ví, za čím vším tento hormon stojí. Cítíte se hladové? Anebo naopak jste právě dojedly a už máte dost? Tak přesně za tohle leptin může – to on nám říká, kdy máme hlad a také to, když už jsme plné. Tak si nejspíš dokážete představit, co musí vysílat do našeho mozku, když příjem potravin je nulový.

Leptin neustále vysílá signály, aby nás upozornil na to, že je čas jíst. Jenže my ho kvůli dietě ignorujeme, což zapříčiní, že na jeho signály budeme postupem času imunní. Ve výsledku to tedy znamená, že jakmile se ručička váhy dostane na číslo, se kterým jsme spokojené a my přestaneme držet dietu, náš mozek neuslyší signály leptinu, abychom už přestaly jíst, že jsme syté, spíše naopak a sníme toho podstatně více, než kolik potřebujeme. A jojo efekt je na světě!

Zdroj: Shutterstock.com

Kortizol

Tento hormon sice nemá přímo co dočinění se spalováním tuků, budováním svalů anebo s pocitem hladu, v cestě za vysněnou postavou je více než důležitý. Kortizolu se totiž jinak říká také „hormon stresu“. Zkuste si tedy na chvíli představit, jak se člověk cítí, když je hladový? Ano, přesně tak!

Při dietách se musíme neustále kontrolovat, omezovat, zakazovat si to, na co máme chuť, neustále pociťujeme hlad a to v nás vyvolává stres. Pokud člověk prožívá dlouhodobě stresovou situaci, začne tělo zvyšovat hladinu kortizolu, což metabolismus zpomalí ještě víc. Navíc vyšší hladina tohoto hormonu zužuje cévy a zvyšuje krevní tlak.

Co z toho tedy plyne? Žádná drastická dieta vám ke zhubnutí nepomůže! Nejdůležitější je pravidelná a především zdravá strava v doprovodu s jakýmkoliv cvičením. Najděte si to, co vás bude bavit a naplňovat a uvidíte, že vše spolu půjde ruku v ruce.

Autor:
Publikováno: 7. 6. 2017 12:09 Nahlásit obsah
Loading...