Existují čtyři typy stárnutí. Pokud víte, ke kterému patříte, můžete zůstat déle mladí a zdraví

Existují čtyři typy stárnutí. Pokud víte, ke kterému patříte, můžete zůstat déle mladí a zdraví Zdroj: Shutterstock.com

Každý z nás stárne odlišným způsobem. S přibývajícím věkem se objevují nejen vrásky a první bílé vlasy, ale i nejrůznější zdravotní problémy. Podle skupiny amerických vědců jsou přitom mezi lidmi běžné čtyři základní vzorce stárnutí. Když zjistíte, pod který spadáte, můžete své stárnutí výrazně zpomalit a také oddálit.

Lidské tělo stárne podle čtyř základních vzorců

Tým amerických vědců zkoumal po dobu dvou let celkem 106 zdravých lidí ve věku 29 až 75 let. Zaměřil se nejen na jejich fyzický zevnějšek spojený se stárnutím. Vědce zajímal také zdravotní stav zkoumaných lidí, kterým tak byly za účelem výzkumu odebrány vzorky krve a stolice. 

Výsledky studie mluví o tom, že naše tělo stárne čtyřmi různými způsoby. Jde o metabolický, imunitní, jaterní a ledvinový ageotyp. S každým z nich v průběhu zvyšujícího se věku souvisí jiné zdravotní problémy.

  • Lidé s metabolickým ageotypem jsou s přibývajícím věkem náchylnější ke vzniku cukrovky.
  • U lidí s jaterním ageotypem ve vyšším věku vzrůstá riziko onemocnění jater.
  • Lidé s imunitním ageotypem jsou náchylnějším k zánětům a poruchám imunitního systému.
  • Lidí s ledvinovým ageotypem se týká vyšší riziko onemocnění ledvin a vylučovacího ústrojí.

Znáte svůj ageotyp? Můžete oddálit zdravotní problémy spojené s věkem

Podle vědců není ageotyp rozhodně diagnóza. Pokud jej zjistíte, můžete u sebe minimalizovat zdravotní rizikové faktory, kterým budete v budoucnu pravděpodobně čelit. Vaše tělo tak v podstatě zůstane déle mladší.

Zdroj: Shutterstock.com Když zjistíte svůj typ, okamžitě zkuste změnit svůj životní styl. Vyberte si pro sebe například vhodný způsob cvičení, upravte si svůj jídelníček a začněte se vyhýbat určitým druhům pokrmů, které by vám mohly uškodit. Tímto způsobem stárnutí nejen oddálíte, ale i zpomalíte.

Tým amerických vědců poukazuje na to, že nemusíte být pouze jedním ageotypem. Můžete naopak čelit kombinovanému riziku různých zdravotních problémů.

U účastníku experimentu se ageotyp během 2 let výzkumu nezměnil

Celý experiment amerických vědců trval celé dva roky. Za tu dobu ani u jednoho z účastníků experimentu nedošlo ke změně jako ageotypu. Zajímavé je, že se u většiny lidí po úpravě jejich životního stylu výrazně klesly rizikové markery spojené s jejich ageotypem. To znamená, že těla těchto účastníku začala stárnout o poznání pomaleji.

Autor:
Publikováno: 15. 9. 2020 09:00 Nahlásit obsah