Jídlem ke zdraví a kráse V. díl: Nápoje

Jídlem ke zdraví a kráse V. díl: Nápoje

Také se neustále setkáváte s informacemi o důležitosti dodržování pitného režimu? Tato zásada je nám vštěpovaná od malička – rodiči, lékaři, ve škole, při sportovních aktivitách nebo prostřednictvím médií. Pravidelný a kvalitní příjem tekutin je bezpochyby základním klíčem k udržení dobrého zdraví i krásy. Z přemíry informací však není vždy jasné, co všechno se pod pojmem pitný režim skrývá. A právě proto jsme se rozhodli věnovat poslední díl našeho seriálu nápojům. Na zdraví!

Ve vodě je zdraví

 „Ve víně je pravda, ve vodě je zdraví“, říká známé latinské přísloví. A k tomu snad již netřeba nic dodávat. Voda tvoří 50 až 70 % celé naší hmotnosti. V našem těle zabezpečuje téměř všechny důležité chemické reakce, a proto její pravidelný příjem je pro naše zdraví nezbytný.  

Dospělý člověk by měl vypít zhruba 2 – 3 litry denně. Je důležité příjem tekutin přizpůsobit dané situaci – při větší fyzické zátěži či nemoci je potřeba příjem tekutin zvýšit.

A jakou vodu si vlastně vybrat? V našich podmínkách je ideální voda kohoutková. Je levná a vždy po ruce. Pokud dáváte přednost balené vodě v podobě minerálek, hlídejte si, abyste nekupovali zajíce v pytli. Řada z nich se tváří jako minerální vody, ale ve skutečnosti dosahují podobných kvalit jako voda kohoutková a s minerálkou toho nemají moc společného.

Minerálky by měly být pouze doplňkem pitného režimu. Obsahují řadu prospěšných minerálů, ale protože každá má rozličné složení a obsah živin, proto je dobré je střídat. Dejte si pozor na sycené minerálky s bublinkami, zatěžují žaludek, proto by se neměly pít ve velkém množství.

Bez kofeinu ani ránu

Doba, kdy byl kofein všeobecně považován za zdraví škodlivý, je nenávratně pryč. Přiměřená konzumace kofeinových nápojů u dospělých osob není nijak nebezpečná, naopak kofein je ceněný pro vysoký obsah zdraví prospěšných antioxidantů, který je u například u kávy dokonce čtyřikrát vyšší než u zeleného čaje. Mějte však neustále na paměti, že u kofeinových nápojů platí pravidlo všeho s mírou!

Oblíbeným nápojem je bezpochyby káva. Pomáhá při únavě a bolestech hlavy, podporuje koncentraci, nejnovější studie také prokazují účinnost kávy jako prevenci vzniku cukrovky nebo Parkinsonovy choroby. Volba kávy už je pouze na vás, pokud však máte citlivější žaludek, raději se vyhýbejte kávě na způsob „turka“. Nezapomínejte ke každé kávě vypít sklenici vody!

Opatrní bychom však měli být při pití tzv. kolových nápojů jako je Coca cola, RC Cola, Kofola a další. Nebezpečí není skryté v obsahu kofeinu, ale v obsahu velkého množství cukrů, které našemu tělu dodávají zbytečně moc energie. Řada z nich obsahuje také fosforečnany, které mají za následek, že se v našem organismu neukládá vápník a vyplaví se z těla pryč společně s močí. Pokud těmto nápojům přeci jen neodoláte, pijte je jen ve velmi malém množství a dejte raději přednost jejich light formě. Není sice o nic zdravější, ale z energetického hlediska je lepší.

Čaj nejen o páté

 Významnou úlohu v pitném režimu zastávají čaje. Čajů je nepřeberné množství – černé, zelené, bílé, ovocné a můžeme si je připravovat formou čajů sypaných, sáčkových či granulovaných. Instantní čaje ve formě granulek anebo prodávané ledové čaje nejsou příliš vhodné, většinou obsahují zbytečné cukry navíc.

Můžeme se setkat také s tzv. nečaji. Tímto pojmem jsou označovány rostliny, z nichž se luhují nápoje čaji podobné (např. rooibos, honeybush, lapacho nebo maté). Zvláště rooibos je vhodný pro pitný režim, protože neobsahuje kofein.

U čajů je důležité dbát na kvalitní způsob přípravy. Jestliže jsou u černého čaje lístky vyluhovány pouze 2–3 minuty, do nálevu se uvolní tein, což je látka podobná kofeinu. Pokud je však černý čaj vyluhován 5 minut (déle se nedoporučuje), uvolní se zároveň třísloviny, které povzbudivý účinek teinu tlumí. Třísloviny podporují činnost trávicího ústrojí, uklidňují žaludek a střeva, blahodárně ovlivňují činnost cév. Specifikum zeleného čaje zase je, že se nezalévá vroucí vodou, ale pouze ohřátou na 80 °C.

 

 

Džusy plné ovoce aneb zdraví z koncentrátu?

 Taky to znáte? V reklamě se objeví spokojená rodina, která ke snídani pije džus, a „televizní“ maminka nás přesvědčuje, že džus plný ovoce je to nejlepší, co může své rodině dopřát? Nevěřte jí! Při podrobnějším zkoumání složení některých džusů často zjistíme, že ovoce obsahují jen velmi nízký až zanedbatelný podíl.

Jak tedy vybrat správný džus? Místo nektarů, kde platíte zbytečné peníze za přidanou vodu a cukry, vybírejte 100% džusy. Ani ty však nejsou zcela ideální. Většina z nich je označena jako 100% šťáva z koncentrátu. To znamená, že ovoce na výrobu džusu prošlo procesem pasterizace, kdy se vařilo při 110 °C a došlo tak k odstranění všech enzymů a vitamínů. Ty jsou pak paradoxně zase do džusů uměle přidávány. Na trhu lze koupit 100% džusy, které nejsou z koncentrátu, jedná se o tzv. freshe neboli čerstvé šťávy. Jejich cena je však mnohem vyšší a díky nízké trvanlivosti jsou určeny k rychlé spotřebě.

Díky velké koncentrace cukrů a kyselin, které mohou způsobovat erozi zubní skloviny a vznik zubního kazu, raději řeďte džusy vodou. Doporučené ředění je minimálně 1:1, lépe však 2:1 i více.

Autor:
Publikováno: 26. 3. 2013 18:30 Nahlásit obsah
Loading...