Kolik hodin denně spíte? Neadekvátní spánek vám může uškodit

Kolik hodin denně spíte? Neadekvátní spánek vám může uškodit Zdroj: shutterstock.com

Spánek není radno podceňovat. Mnozí nabývají pocitu, že jim stačí jen pár hodin nebo naopak čím víc, tím líp. Tak to ale nefunguje. Každý by se měl nastavit denní režim podle toho, aby se adekvátně vyspal a neškodil tak sám sobě.

Všichni si pamatujeme, že jsme chodili v dětském věku brzo spát. To bylo k naštvání, co? Mělo to ale svoje opodstatnění - spánek byl třeba ve větší míře ke správnému vývoji. To platí v podstatě pořád, jen se mění doba spánku v závislosti na věku. Ovšem většina lidí se tím absolutně neřídí, což s sebou nese značné riziko.

Vytížení tělesných funkcí během spánku klesne asi jen o 15 %, samozřejmě dojde i k dalším specifickým útlumům. Hlavní je ale mozek, ten ho vyžaduje nejvíce - dochází v něm k jakési očistě "systému." Na obrázku níže máte vypracovanou tabulku doporučených intervalů dob spánku ve vztahu k věku.

Zdroj: Vylectese.cz Zdravotní problémy, které hrozí nedostatkem nebo nadbytkem spánku, se moc od sebe neliší. Riskujete hlavně zvýšené riziko srdečních onemocnění, výkyvy nálad a depresivní stavy, zamlžený mozek (zhoršená schopnost vykonávat konkrétní činnosti), vznik obezity, zvýšené riziko vzniku cukrovky a vyšší pravděpodobnost předčasného úmrtí. Zdroj: shutterstock.com Předejít se tomu dá jednoduše spaním podle doporučených hodnot, i byť s menší odchylkou. Měli byste se potom celkově cítit lépe. A když nemůžete usnout? Zkuste se vyvarovat stresu, který vyplavuje kortizol. Zvýšená hladina kortizolu pak může mít negativní vliv na usínaní. Dále není na škodu vyvarovat se technologiím, přirozená tma je důležitá pro kvalitní spánek. Její narušování způsobuje nespavost.

Kolik hodin spíte vy? Napiště nám do komentářů!

Autor:
Publikováno: 13. 6. 2018 08:00 Nahlásit obsah
Loading...