Sedíte dobře?

Sedíte dobře?

Jste si jistá, že dobře sedíte? Nemáte někdy suché oči? Přibíráte na váze? Možná netušíte, že způsob, jakým držíte svoje tělo u stolu ovlivňuje celý váš organismus. Čtěte dál a zaručeně budete překvapena, jaké zdravotní problémy může nesprávné sezení přinést. Zároveň si nechte poradit, jak nejjednodušeji tyto zdravotní trable napravit.

Hrozba cukrovky

Pracovní prostředí, kde se často setkáváte se stresem, může zvýšit riziko mrtvice až o 88% (u žen). Ovšem Katedra zdravotních věd a kardiovaskulárních onemocnění v Leicesteru dodává, že ti, co navíc sedí po celý den, mají vetší pravděpodobnost onemocnění diabetem. Jaká je tedy správná prevence?

Stačí občas trochu rozproudit krev – projděte se jednou za hodinu cestou k výtahu nebo záchodům. Před znovuusednutím do křesla na židli se protáhněte, zakružte krkem a ve vzpřímené poloze se dotkněte rukama země.

Přetížené boky

Pokud máte širší a silnější boky, při sezení vyvíjíte na zbytek těla velký tlak, který mu rozhodně neprospívá. Nadměrné tlačení na kolena a páteř může vést k slabostem, poškození šlach a dalším problémům. Ulevíte si například pomocí jógy – velmi nápomocná může být pozice ještěrky, která uvolní tlak na vaše boky a následné cílení na páteř.

Syndrom karpálního tunelu

Je způsoben skřípnutím nervu v zápěstí a větší pravděpodobnost nelézáme právě u žen, neboť mají tenší zápěstí, jak potvrzuje Národní institut neurologických chorob. V rámci výzkumu na univerzitě v Ohiu byly testovány ergonomické klávesnice a komparovány s užitím klasických. Ženy, které pracovaly s šikmou klávesnicí a tím pádem jiným úhlem jejich těla, nepociťovaly nepříjemný tlak na jejich zápěstí, který poté vede k syndromu karpálního tunelu. Nepodceňujte tedy rozhodně výběr klávesnice, udělá to mnoho! Pomoci si však také můžete prostým ledováním zápěstí nebo masáží, kterou provedete sama. Uvolníte tak namožené ruce na konci náročného dne.

Přibírání na váze

61% lidí svačí na svém pracovním stole, což přidává další várky kalorií. Jak tomu zabránit? Na to přijdete sama – jezde jen v doby, kdy se jíst má a na místech, která jsou k tomu určena. Dobrým tipem jsou zeleninové polévky; obzvláště brokolicová, květáková nebo v horkých dnech ty s příchutí ovoce. Navíc dlouhodobé sezení na jednom místě hlad ještě umocňuje. Tělu trvá 20 minut než si uvědomí, že je syté. Proto se po první porci zvedněte, udělejte pár kroků, vypijte sklenici vody nebo si dejte hroznový cukr. Důležité je dostat hladinu cukru do normálu – zkuste zdravé sladké tyčinky nebo ovocné jogurty.

Suché sliznice očí

Protože čím dál tím víc žen pracuje jako administrativní pracovnice, zvyšuje se také počet žen s problémy s očima. Oči nejsou stavěny k tomu, aby se soustředily po několik hodin na jeden bod – v tomto případě tedy obrazovku počítače. Jak očím ulevit? Zaveďte pravidlo 3x20. Po každých 20 minutách se na 20 sekund odvraťte od monitoru a popojděte o 20 kroků dál. Jako dílčí radu si vemte k srdci prosté snížení obrazovky šikmým směrem – oči se tam nebudou dívat stále zpříma. Pomáhá také časté mrkání.

Křečové žíly

Sezení ve stejné poloze nějaký čas zvyšuje riziko vzniku křečových žil – problém, který se týká 50% žen. Zmírnit pravděpodobnost můžete nošením kvalitních lycrových punčoch, které zmírní tlak a symptomy nejsou tolik výrazné.

Dbejte samozřejmě na pohyb a správnou životosprávu. Dnešní sedavá zaměstnání našim tělům rozhodně neprospívají, proto je třeba investovat trochu více úsilí. 

Autor:
Publikováno: 27. 3. 2013 18:38 Nahlásit obsah