Zbavte se nespavosti! Těchto 12 tipů vám pomůže vyspat se dorůžova a ráno se snadno probudit

Zbavte se nespavosti! Těchto 12 tipů vám pomůže vyspat se dorůžova a ráno se snadno probudit Zdroj: Shutterstock.com

Určitě jste už zažila situaci, že celý den sníte o tom, že se vrátíte domů a padnete do své postele. Jenže když taková situace konečně nastane, nemůžete usnout. Rozhodně v tom ale nejste sama! Poruchami spánku totiž trpí tisíce lidí. Poradíme vám, jak s nimi účinně bojovat.

Pokud pravidelně spíte méně než pět hodin denně, už máte co dočinění s nedostatkem spánku, což na vás může mít nepříjemný dopad. Když jde o jednu noc, dá se to – jak sama určitě víte – ještě překousnout. Jestli ale s nespavostí bojujete týdny, už se jedná o velký problém a určitě se cítíte po ránu tělesně i duševně unavená.

Abyste spokojeně usínala a ráno se dobře probouzela a necítila se tak pod psa, zkuste dodržovat několik pravidel spánkové hygieny.

Ujistěte se, že máte dostatek spánku

Optimální doba nočního nepřetržitého spánku je pro každého z nás individuální. Dospělý člověk potřebuje v průměru 6 až 8 hodin odpočinku. Pokud pravidelně spíte méně, tento spánkový deficit může vést k depresím, přibírání na tělesné váze, snížení pracovního výkonu i nepřetržité ospalosti. 

Omezte pití kávy, černého čaje a dalších nápojů s kofeinem

Máte pocit, že kofein vás dokáže přes den vybičovat k lepším výkonům? V případě, že večer nemůžete usnout, pití kofeinových nápojů výrazně omezte na minimum! Takové pití kávy totiž zabraňuje zklidnění a následně vede k problémům se spánkem.

Zdroj: Shutterstock.com Před spaním vyrazte na čerstvý vzduch

Každý večer vyrazte před spaním na čerstvý vzduch. Taková příjemná půlhodinová procházka vám zaručí vydatný spánek po celou noc.

Dejte si teplý nápoj na dobrou noc

Po příjemné procházce na čerstvém vzduchu si dejte něco teplého. Ideálně bylinkový čaj, kakao nebo mléko s medem. Je to ta nejlepší věc, kterou můžete udělat.

Používejte správně polštáře

Pokud spíte na zádech, dejte si polštáře pod kolena a spodní část zad. Pokud dáváte přednost ležení na straně, umístěte si polštář mezi nohy. Pokud spíte na břiše, podložte si polštářem dolní část břicha. Tato opatření umožní tělu přijmout správnou pozici a zároveň snížit zátěž na vaší páteři.

Čtěte si nebo poslouchejte hudbu

Pokud nemůžete déle než 20 minut usnout a v posteli se jenom převalujete, zkuste si navodit pocit spánku nějakou příjemnou zklidňující činností. Čtěte si oblíbenou knížku nebo na dobrou noc poslouchejte relaxační hudbu.

Vložte si pod polštář česnek

Jedna babská rada říká, že proti nespavosti můžete bojovat i tak, že si pod polštář dáte stroužek česneku. Tajemství je v sloučeninách síry, které česnek vylučuje: produkují uklidňující účinek a zlepšují kvalitu spánku.

Vypněte chytré telefony a tablety

Luminiscenční světlo, které vydávají chytré telefony, je mnohem škodlivější, než si myslíte. Rytmus vašeho spánku je řízen hormonem melatoninem, který ve vašem těle aktivně vzniká za nepřítomnosti světla. Když budete v posteli před spaním používat mobil, zabráníte syntéze tohoto hormonu, v důsledku čehož vaše tělo nebude normálně odpočívat.

Zdroj: Shutterstock.com

Využijte sílu levandule

Levandule má skvělé uklidňující účinky. Pověste si proto do ložnice snítku levandule. Pro navození příjemného spánku použijte také levandulový olej v aromalampě nebo si na dobrou noc zapalte levandulovou svíčku.

Přečtěte si příbalové letáky léků, které užíváte

Berete pravidelně nějaká léky? A víte, že mohou způsobovat nespavost a poruchy spánku právě ony? Přečtěte si proto jejich příbalové letáky a případné problémy konzultujte se svým lékařem.

Regulujte teplotu v místnosti, kde spíte

Co se týče kvality spánku, záleží i na teplotě vzduchu v místnosti, kde spíte. Lépe se vám bude spát v ložnici, v níž je kolem 20 stupňů Celsia. Během horkých letních dnů klidně celou noc spěte při otevřeném oknu.

Dělejte v ložnici pouze to, k čemu je určena

Pokud budete ve své ložnici také pracovat nebo cvičit, váš mozek ji přestane vnímat jako místo odpočinku. Tyto činnosti tak raději přemístěte do jiných částí vašeho domu či bytu. Ložnice by totiž měla být místem pouze pro odpočinek a něžnosti s partnerem.

Autor:
Publikováno: 26. 7. 2017 06:57 Nahlásit obsah