Bojujete s depresemi? Vyhněte se těmto potravinám

Bojujete s depresemi? Vyhněte se těmto potravinám Zdroj: Shutterstock.com

Pokud bojujete s depresemi či úzkostnými stavy, měla byste se víc zaměřit také na to, co jíte. Právě konzumace některých potravin může depresi nebo úzkost ještě zhoršit. Když budete mít svůj jídelníček pod kontrolou, bude to velké plus pro vaše psychické zdraví. Které potraviny byste tedy měla z jídelníčku vyškrtnout?

Káva a kofeinové nápoje

Dopřát si několikrát za den šálek kávy je velmi příjemným rituálem, pokud tedy nebojujete s depresemi nebo netrpíte úzkostnými stavy. V opačném případě káva nemusí vašemu psychickému zdraví vůbec prospět.

Vědci v několika studiích dospěli závěru, že konzumace nápojů s kofeinem je úzce propojena se zvýšeným rizikem vzniku úzkosti a deprese. Pokud o sobě víte, že jste k těmto psychickým stavům náchylnější, kofein zcela vypussťe, anebo alespoň jeho příjem omezte na nejmenší možné množství.

Zdroj: Shutterstock.com

Umělá sladidla

Umělá sladidla rozhodně nejsou nejlepší dietní volbou. Věděla jste ale, že mohou zhoršit i depresi či úzkostný stav? Umělá sladidla se objevují také v některých potravinách, proto byste měla začít v obchodech pečlivěji kontrolovat štítky.

Bílý cukr

Máte za to, že sladké se jí lidově řečeno „na nervy“? Nadprůměrná konzumace bílého cukru však nemusí vašemu psychickému zdraví vůbec prospět. Pokud o sobě víte, že jste náchylnější k depresivním stavům, omezte příjem sladkostí všeho druhu na minimum.

Trans mastné kyseliny

Negativní dopad na vaše fyzické i psychické zdraví mají také trans mastné kyseliny. Tyto rizikové živiny, které výrazně podporují vznik deprese, najdete hlavně v levnějších cukrovinkách, náhražkách čokolády nebo některých polevách.

Z obalů potravin, které jsou v obchodech k dostání, se nikdy nedozvíte, jak přesné množství daný výrobek obsahuje. Jestliže narazíte na výrobek, jenž má na obalu u příslušného druhu tuku nebo oleje uvedeno „částečně ztužený“, obloukem se mu vyhněte.

Zdroj: Shutterstock.com

Alkohol

Po alkoholu možná sáhnete i proto, abyste měla lepší náladu a byla veselejší. Ale jak se říká – alkohol je dobrý sluha, ale špatný pán. Podle psychologů totiž mezi konzumací alkoholu a depresemi existuje velmi silné pojítko: Ti, co trpí depresemi, se častěji uchylují k pití alkoholu. U těch, co zase alkohol často a hodně pijí, může naopak po určité době propuknout deprese.

Potraviny s vysokým glykemickým indexem

Když budete jíst potraviny s vysokým glykemickým indexem (jako třeba smažené bramborové hranolky, chipsy, pizzu, ale i popcorn nebo corn flakesy), okamžitě se vám zvýší hladina cukru v krvi (tzv. hyperglykémie). To ale není všechno: při konzumaci potravin s vysokým glykemickým indexem, můžete být náchylnější ke vzniku depresí či úzkostí. Toto tvrzení dokládá také vědecká studie publikovaná roku 2015 v časopise American Journal of Clinical Nutrition.

Autor:
Publikováno: 14. 3. 2018 09:31 Nahlásit obsah
Loading...