Čtenářka píše: čeho se vyvarovat ve stravování při bolesti kloubů

Čtenářka píše: čeho se vyvarovat ve stravování při bolesti kloubů Zdroj: Shutterstock.com

Pokud je bolest kloubů součástí vašeho každodenního života, jistě jste vypozorovali, že velký vliv na to, jak se aktuálně cítíte, má složení stravy. Některé její složky totiž způsobují potíže, jiné zase naopak pomáhají. Pokud chcete začít nový rok v relativním klidu, zkuste se vyvarovat některých konkrétních složek jídla.

Obezřetnost ve stravování vzala v období Vánoc za své a lidé si v průběhu svátků často zadělali na různé zdravotní komplikace. Zažívací problémy sice již s největší pravděpodobností pominuly, problémy s pohybovým aparátem však ne.  Počátek problémů je potřeba hledat také ve složení našeho jídelníčku.

Bolest kloubů má nejrůznější viníky

Mrazy, které nás v posledním období provázejí, dokážou potrápit i zdravé jedince. Patrné je to třeba na bolestech kloubů, které postihnou i ty, kteří jinak s klouby nemají problémy. Přestože bolest kloubů v zimním období trápí nezanedbatelnou část populace, příčina zatím nebyla zjištěna. Pokud patříte do této skupiny, kterou s příchodem zimy začínají pobolívat klouby, vystačíte si s vhodným přípravkem. Doporučovaným je například bylinné mazání na klouby Alpa Herbal, které má vyváženou směs silic a extraktů, jako je kostival, kaštan, arnika, hřebíček nebo kafr. Ostatní, které bolest kloubů trápí nehledě na sezónu, se budou muset omezit v jídle a pečlivě vybírat jednotlivé suroviny. 

Zdroj: Shutterstock.com

Bez úpravy životosprávy to nepůjde

Nejčastějším důvodem bolesti kloubů jsou genetické dispozice, následované nadváhou, úrazem nebo nevhodným zatěžováním kloubů v rámci zaměstnání a sportu. S přibývajícím věkem také dochází k opotřebování chrupavky pokrývající kloub, což se pak projevuje bolestí. Ta často ovlivňuje každodenní aktivity a narušuje i klid při spaní. V tomto případě už nelze otálet, ale je nutné zaměřit se také na složení stravy. Obecně se traduje, že je vhodné se vyhnout bramborám a ostatním lilkovitým plodinám - typicky rajčatům, paprikám, lilkům a jiným.

Naopak byste měli zařadit do jídelníčku potraviny s vyšším obsahem omega-3 esenciálních mastných kyselin, které především obsahují mořské ryby – losos, makrela, sardinky, ale také například sladkovodní pstruh. Ryby jsou rovněž bohatým zdrojem potřebného selenu, který jinak hledejte ve vejcích, kvasnicích nebo celozrnném pečivu. Z vitamínů se zaměřte na vitamín A, C a E. Prvně zmíněný doplníte konzumací jater, mrkve, meruněk. Vitamín C zase najdete v citrusech, zelí nebo v černém rybízu, vitamín E naopak v oříšcích, semenech a olivovém oleji. Z důvodů předcházení vzniku osteoporózy je vhodné věnovat pozornost i dostatečnému obsahu vitamínu D.

Pokud si na závěr shrneme potraviny prospěšné pro naše klouby, měli bychom do stravy zahrnout především tučné mořské ryby, zeleninu (vyjma lilkovitých plodů), ovoce, oříšky, semínka a kvalitní olivový olej.

Publikováno: 27. 1. 2017 10:39 Nahlásit obsah
Loading...