Čtenářka píše: Liší se mužský a ženský mozek? Odborníci se nedokážou shodnout

Čtenářka píše: Liší se mužský a ženský mozek? Odborníci se nedokážou shodnout Zdroj: Shutterstock.com

Od doby, kdy byli vědci schopní získat snímky lidského mozku, pátrají po odlišnostech z hlediska pohlaví. Zjištěné rozdíly jsou však malé a vysoce ovlivnitelné prostředím - a přesto jsou často užívány k obecně zažitému vnímání existence mužského a ženského mozku.

Ve výzkumech se ukazuje, že ke stejným výsledkům přichází mužský a ženský mozek zapojením jiných částí. Není tedy možné rozdílnost hodnotit na škále výkonnosti, ale ve stavbě a rozdílech fungování. Rozdílnost je viditelná například ve vnímání barev muži a ženami. Proč dokážou ženy rozlišit mnohem více barev než muži? Jak zmínil l neurofyziolog František Vyskočil z Fyziologického ústavu Akademie věd České republiky v rozhovoru pro Český rozhlas:

„Asi to souvisí s tím, že ženy při svém způsobu vedení domácnosti, ať už to bylo v pravěku nebo dnes, musí rozhodovat mezi tím, jestli nějaká potravina je zralá nebo nezralá, jestli nějaké jídlo je poživatelné, a proto mají zvýšenou citlivost na barvy… Takže když si třeba ženy jdou kupovat barvu na vlasy, tak je jejich manžel, partner nebo syn, který jde s nimi, překvapen, kolik různých druhů hnědé se prodává – on vidí jenom jednu.“ 

Tak šel čas…

Ještě v polovině 19. století bylo dle tehdejších vědců možné poznat pohlaví jedince pouhým pohledem na lidský mozek. S postupem času se však ukazuje, že mozky nezapadají do „mužské“ nebo „ženské“ kategorie. Některé typy jsou častější u mužů, jiné u žen.

Rozdíly tedy existují, ale jsou malé a ovlivnitelné prostředím. Většina mozků je mozaikou mužských a ženských struktur. Když se na to podíváme z opačné strany, zjištěné údaje dokazují víc překryvů než rozdílů mezi muži a ženami. Máme toho tedy mnohem více společného než rozdílného.

Zdroj: Shutterstock.com

Než se tedy věnovat rozdílům a odlišnostem, podpořte váš mozek a jeho fungování. Jak na to? Máme pro vás 4 tipy:

  • Výživa – Dnes máme k dispozici řadu diet a výživových stylů, platí však jedno – pestrost stravy s dostatkem čerstvé zeleniny a ovoce dostane do kondice vaše tělo i váš mozek. Pozor si dejte na nadměrné množství kávy a jiných kofeinových nápojů. Správnou mozkovou aktivitu podporují zejména omega-3 mastné kyseliny a vitamíny skupiny B. Ideální kombinaci pro mozek důležitých látek najdete v doplňku stravy Acutil, který zlepšuje nejen krátkodobý výkon mozku, ale je přínosný i z dlouhodobého hlediska.
  • Pohyb – Sport nebo procházka na čerstvém vzduchu stimuluje správnou činnost mozku, podporuje spokojenost a odolnost při zvýšené zátěži. Dřívější studie potvrzují, že pravidelné cvičení zlepšuje paměť, pomáhá k jasnějšímu myšlení a snižuje riziko rozvoje kognitivních onemocnění.
  • Spánek - Pokud nám chybí čas, „zkrouhneme“ ho většinou nejprve na spánku. Potřebných osm hodin spánku není jen klišé - budete se cítit lépe, čerství a odpočinutí.
  • Zaměstnejte mozek a směřujte pozornost k jedné činnosti - Pokud se pustíte do úkolu, nepřestávejte, dokud ho nedokončíte nebo nepřivedete do částečné fáze. Při vyrušení přestaňte a věnujte se úkolu později. Nepřeskakujte mezi jednotlivými úkoly - tento proces je pro náš mozek velmi náročný, vyčerpávající a přináší stres.

Publikováno: 16. 12. 2016 09:00 Nahlásit obsah