Go vegan: Náhražky masa

Go vegan: Náhražky masa Zdroj: shutterstock.com

První potravinu, kterou z vašeho jídelníčku vyřadíte, bude maso. Pojďme se podívat, jaké existují alternativy masných produktů.

Soja a sojové výrobky

Soja je mezi vegany nejrozšířenějším zdrojem rostlinné bílkoviny. Zpracovává se na mnohé způsoby. Vám bude  pravděpodobně nejznámější sojové maso ve formě řízků, nudliček nebo granulátu, které lze sehnat v české distribuci pod několika značkami a prakticky v každém obchodě. V mnohých lidech budí sojové maso odpor z mládí, kdy se pořádně nevědělo, jak jej ideálně zpracovávat. Věřte, že když se správě naučíte sojové maso uvařit, stane se nenahraditelnou potravinou ve vašem veganském jídelníčku.

Náš tip: Důležité je maso dobře povařit, následně z něj vymačkat veškerou nasáklou vodu, dobře okořenit a prosolit a nakonec finálně zpracovat. My nejraději maso pozvolna opékáme na omaštěné pánvi. Je pak příjemně křupavé. Zdroj: shutterstock.com

Tofu

Soja samozřejmě není jen sojové maso, ale další výrobky z něj - například tofu. Dnes se dá koupit mnoho ochucených variant. Tofu je ideálním základem do pomazánek i dortových náplní. Nebo se z něj dají dělat skvělá míchaná "vejce". O širokém využití tofu si napíšeme v některém z dalších dílů.

Soja se dále hojně využívá k výrobě masných alternativ a kromě zmíněného sojového masa můžete v chladícím boxu běžně narazit na sojové uzeniny ve formě salámů, šunky nebo párků. Obecně můžeme říct, že chuťově jsou tyto výrobky velmi autentické a srovnatelné s opravdovou chutí masa. Brzy si najdete svoji oblíbenou značku, která vám vaše chuťové potřeby naplní. Zdroj: shutterstock.com

Tempeh

Tempeh je další z řady výrobků ze sojových bobů, který vzniká jejich fermentací. Bloček tempehu seženete v každém větším supermarketu od různých výrobců. Lze jej koupit ochucený i neochucený. Zpočátku doporučujeme vyzkoušet ochucený tempeh. Jeho chuť je specifická a lahodná a výživově je velmi bohatým zdrojem proteinů, proto je u veganů moc oblíbený.

Náš tip: Tempeh (ideálně uzený) nakrájejte na tenké plátky a orestujte na pánvi. Konzumujte v obložené bagetě nebo s bramborovou přílohou. Skvěle vás nasytí a dodá hodně energie. Zdroj: shutterstock.com

Seitan

Seitan je pšeničná bílkovina - pšeniční lepek. V běžných potravinách je spojení lepku a škrobů pro organizmus zátěžové, nicméně čistý lepek ve formě seitanu je velmi jednoduše stravitelný a obsahuje řadu zdravých látek. Pokud vyloženě netrpíte intolerancí na lepek, rozhodně se jeho konzumaci nebraňte. Masovou chuť vám seitan minimálně dokáže přiblížit a velmi si na něm pochutnáte. Prodává se ve větších řetezcích a prakticky v každé dobře zásobené zdravé výživě. Na internetu existuje řada receptů, jak si seitan vyrobit i doma. Zdroj: shutterstock.com

Robi maso

Robi maso je velmi výjimečná potravina a hraje významnou roli ve chvíli, kdy se chcete vyhnout výrobkům ze soji. Je primárně složeno z rostlinných bílkovin pšeničných a rýžových, kličků pšenice a červené řepy. Je velmi lahodné, snadno se připravuje a je plné hodnotných látek. Vzhledem k nízkým nutričním hodnotám je vhodné při redukčních dietách. Prodává se v mnoha variantách a je cenově velmi dostupné.  Zdroj: shutterstock.com

Pozor na bílek!

V obchodních řetězcích se v poslední době objevila řada alternativ masa. V drtivé většině se nachází vaječný bílek, který do vegnaské stravy nepatří. Sledujte pečlivě složení výrobků, které si kupujete.

V dalším díle si můžete přečíst, jak nahrazovat mléčné výrobky.

Začínáte s veganstvím? Přečtěte si pár základních triků, jak na to v článku Jak začít s veganstvím bez stresu a strádání.

Autor:
Publikováno: 7. 12. 2017 11:48 Nahlásit obsah