Skoncujte s cukrem! Proč nám škodí a jak ho nahradit?

Skoncujte s cukrem! Proč nám škodí a jak ho nahradit? Zdroj: www.shutterstock.com

Dle statistik se u nás sní 40 kilogramů cukru na hlavu, což rozhodně není málo. Následkem nadměrné konzumace cukrů si navíc zaděláváme na pěknou řádku zdravotních problémů. Proč bychom měli bílý cukr z jídelníčku vyřadit a čím ho můžeme nahradit?

Klasický bílý cukr se vyrábí z cukrové řepy. Během jeho zpracovávání dochází k tzv. rafinaci, jejímž hlavním účelem je, aby se cukr pořádně vybělil (a byl takzvaně „jako z cukru“). Během tohoto procesu je však původní přírodní cukr zbaven mnoha vitamínů a minerálů.

V tu chvíli se tak cukr stane ve své podstatě nehodnotnou potravinou. Obsahuje sice dost energie, ale jinak našemu tělu nic nepřinese.

Co způsobuje nadměrná konzumace cukru:

  • zvyšuje se hladina cukru v krvi, čímž si zaděláváme na cukrovku
  • nadváhu a obezitu
  • vysoký krevní tlak
  • vyšší hodnoty adrenalinu (ty způsobují podráždění a u dětí i hyperaktivitu)

Zdroj: www.shutterstock.com

Čím ale sladit?

Pokud se chceme vyhnout umělým sladidlům a zaměříme se pouze na ty přírodní, určitě bude z čeho vybírat. Na úvod je však třeba zmínit, že přírodní sladidlo se automatický nerovná dietní sladidlo a i k jejich konzumaci je třeba přistupovat s mírou. Je to však dobrý krok při cestě za zdravým životním stylem. Veškerá následující sladidla obsahují cukr, avšak mimo něj jsou schopné tělu dodat vitamíny, minerály, antioxidanty a další tělu prospěšné látky.

  • nerafinovaný třtinový cukr
  • med
  • kokosový cukr
  • javorový sirup
  • sirup z agáve, ječného sladu či rýžový sirup
  • ovoce (datle, banány, jahody, borůvky...)

Zdroj: www.shutterstock.com

Pokud se rozhodnete přestat konzumovat bílý cukr, určitě začněte pečlivěji číst etikety na potravinách. Cukr totiž najdete téměř všude -  v nápojích, sladkostech, pečivu, alkoholu, cereáliích a v mnohých dalších potravinách. Pokuste se co nejvíce využívat "surové" zdroje, vyhnout se průmyslově zpracovaným potravinám a při přípravě jídel využít co nejvíce přirozené chutě zdravých potravin.

A co vy? Konzumujete cukr nebo ho nahrazujete některými zdravějšími variantami?

Autor:
Publikováno: 2. 3. 2017 12:11 Nahlásit obsah