Maminka sdílela na Facebooku oznámkovanou úlohu svého dítěte: Co myslíte, dostala její dcera čtyřku oprávněně?
![Maminka sdílela na Facebooku oznámkovanou úlohu svého dítěte: Co myslíte, dostala její dcera čtyřku oprávněně?](https://cdn.jenzeny.cz/data/image/title/2019/06/5d09f5002a170.jpg?1560934714)
Maminka malé školačky, která chodí na nejmenovanou českou základní školu, v polovině června rozproudila vody Facebooku. Na sociální síti totiž sdílela oznámkovanou úlohu z českého jazyka, za kterou její dcera dostala čtyřku. Příspěvek této maminky vzbudil obrovský rozruch a samotné diskutující rozdělil na dva tábory.
Oznámkovaná úloha z češtiny: Je čtyřka na místě?
O českém školství si řada lidí myslí, že v dětech potlačuje kreativitu, osobnostní rozvoj a samostatné myšlení. Naopak je nutí jít s proudem a přijímat všeobecně zavedené standardy. Právě proto v polovině letošního června vzbudil na Facebooku rozruch příspěvek jedné české maminky.
Tato žena na Facebooku sdílela fotku úkolu z českého jazyka v uzavřené skupině, který vyplnila její dcera, a odtud se sdílením dostala i mezi ostatní uživatele této sociální sítě. Ačkoliv je na první pohled zřejmé, že se zdánlivě držela zadání, které znělo „Doplň každou větu jedním slovem“, od učitelky dostala čtyřku.
Zadání splněno: Měla učitelka přimhouřit oči?
Je jasné, že dítě nepochopilo zadání, protože si mělo v rámci úkolu procvičit určitou látku, kterou zrovna probírali v českém jazyce. I tak podle názorů diskutujících dostala školačka od učitelky čtyřku za nepochopení úkolu spíš neprávem.
„Škoda, že učitelé už nejsou schopni vidět v dětech to krásné,“ píše jedna diskutující. „Úhel pohledu a vše je jinak…“ přidává se další žena. „Zadání splněno. Sice chápu, co chtěla učitelka z hlediska českého jazyka, ale měla dát tedy přesné zadání, nebo akceptovat správné odpovědi…“ myslí si zase další diskutující.
Učitelka nemyslela hodnocení zle
Někteří diskutující se zase přidávají na stranu učitelky češtiny, která své hodnocení nemyslela vůbec zle. Školačka zadanou úlohu úplně nepochopila, protože se měla vztahovat na zrovna probíranou látku. Pro učitelku šlo tedy o standardní úlohu, ve které se měly objevit zcela jasné odpovědi. Opravování úkolu tak měla zcela zautomatizované a snad ani nepřemýšlela nad záměrem samotného dítěte.
„Evidentně se jedná o cvičení v rámci látky, která je zaměřena konkrétním směrem. Před zadáním toho úkolu bylo dětem vysvětleno, co mají procvičit. Proto nelze zadání vytrhávat z kontextu a tvrdit o něm, že je nejednoznačné,“ vyjádřil svůj názor v diskusi jeden muž.
Co si o takto vyplněném úkolu z českého jazyka myslíte vy? Bylo na místě, aby jej učitelka opravila a oznámkovala čtyřkou?