5 tipů, jak snížit tlak na děti před vysvědčením

5 tipů, jak snížit tlak na děti před vysvědčením Zdroj: Shutterstock.com

Období před koncem školního roku patří v životě každého malého školáka k těm nejvíce stresujícím. Spolu se standardním programem plném kroužků a dalších aktivit, je na děti vyvíjen velký tlak. Učení a koncentrace jim pak mohou způsobit skutečné problémy. Co tedy dělat, aby se stres u dětí minimalizoval?

1. Zařaďte pohyb a čerstvý vzduch

Dlouhodobé sezení ve škole a pak i doma určitě kýžené studijní výsledky nepřinese. Pohyb je důležitý nejen pro svalovou soustavu, ale také pro tu nervovou. Mozkové buňky jsou navíc velice citlivé na přítomnost kyslíku, a proto právě okysličený mozek pracuje nejlépe. Nezapomínejte tedy dostatečně větrat v místnosti, kde se dítko učí, a vyrazte společně alespoň čas od času ven na procházku.

2. Dbejte na stravu s dostatkem vitamínů

 Dbejte na vyvážený jídelníček s dostatkem ovoce a zeleniny. „Učení je proces náročný na energii a nedostatek vitamínů nebo prázdný žaludek dětem k soustředění také nepomáhají,“ říká nutriční terapeutka Hana Knížková. Stravu ve školní jídelně úplně neovlivníte, zaměřte se tedy na zbytek dne. Ke snídani zvolte ne příliš sladké müsli nebo cereálie s jogurtem nebo mlékem a medem. Můžete přidat kousek ovoce. Pokud děti nerady snídají, připravte jim smoothie z banánu, jahod a mléka nebo jogurtu a uvidíte, že se budou jen olizovat. Svačina připravená doma je výživnější než kupované sušenky plné cukrů a tuků. Svačinu se však snažte chuti potomka přizpůsobit, aby zbytečně neskončila v koši na odpadky. Večeřte společně u stolu bez tabletu, televize a telefonu. Klid u jídla a pravidelnost jsou důležité pro celý budoucí život.

3. Dostatek kvalitního spánku

Snažte se u vás doma nastavit pravidelnost v časech vstávání a usínání. Tělo a mozek totiž prochází v dětství rychlým vývojem a obrovskou proměnou. „Spánek je při tom nezbytnou součástí každodenní rutiny každého školáka i důležitým návykem pro zdravý životní styl v budoucnu. Doporučená doba spánku u dětí od 6 do 12 let je 9 až 12 hodin,“ říká dětská neuroložka MUDr. Irena Borčinová. Podle vědeckých studií se u dětí s pravidelným spánkovým režimem a dostatečnou dobou spánku zlepšuje nejen paměť a schopnost učení, ale také pozornost, chování a obecně mentální i fyzické zdraví. Naopak nedostatek spánku může vést až k depresím a vzniku obezity i u dětí.

Zdroj: Shutterstock.com

4. Odpočinek

Spánek a odpočinek spolu do jisté míry souvisí. Množství informací, které musí mozek denně zpracovat, je obrovské. Proto je regenerace v procesech učení důležitá. Přetížené děti nejsou schopny usnout nebo vydržet v klidu, natož se pak soustředit na učení. Pro pomoc v tomto případě můžete zamířit do přírody k bylinkám. Dobrá je meduňka, heřmánek, lípa, dobromysl nebo květ levandule.

5. Zasloužená odměna

Jistě si ještě z dětství pamatujete, jak jste se těšili na zmrzlinový pohár nebo výlet slíbený za vysvědčení. Doba se možná změnila, ale pozitivní motivace funguje pořád nejlépe. Zvolte proto takovou odměnu, na kterou se budete moci těšit společně. Zajděte do jump-parku, do kina, jeďte se podívat do zoo atp. Sami víte, po čem vaše děti touží nejvíce.

Rada na závěr: Nezapomínejte, že známky nejsou všechno. Upřímná snaha dosáhnout cíle a píle jsou také hodné pochvaly. Mnohdy se budou tyhle vlastnosti v životě hodit víc nežli samé jedničky.   

Autor:
Publikováno: 26. 6. 2019 12:20 Nahlásit obsah
Loading...