(Ne)plodnost v průběhu dějin: od pravěkých venuší k supermoderním klinikám
Plodnost byla stěžejním společenským tématem v průběhu celé historie lidstva. My naštěstí žijeme v době, kdy se medicína vyvíjí obrovským tempem a dítě dnes může počít jako zázrakem i spousta žen, která by se v minulosti musela naděje na miminko vzdát. Jak se ale s léčbou neplodnosti vypořádávali naši předci, kteří takové možnosti neměli?
Jak je plodnost, která jde ruku v ruce se zachováním rodu, důležitá, si lidstvo uvědomuje od samého počátku svého vzniku. „To, zda a jak konkrétně byla léčena neplodnost v pravěku, lze odhadovat spíše v historickém kontextu rozvoje lékařství, tehdy spíše léčitelství. Ženy se pravděpodobně s postupným poznáváním fungování vlastního těla uchylovaly k podporování své plodnosti pomocí lidových prostředků – například vhodnou stravou a bylinkami. Používány byly jistě různé rituály, kouzla a zaříkávání. O sofistikovaných způsobech léčby neplodnosti v té době ale přesné informace nemáme,“ uvádí Kateřina Veselá, ředitelka kliniky Repromeda, která se zabývá reprodukční medicínou. Pomoc s plodností tak pravěcí lidé hledali hlavně u svých božstev, jimž dávaly podobu sošek a portrétů venuší či býčků, a u šamanů při magických obřadech.
Za neplodnost může vždy žena, věřili ve starověku
Ženy, které nemohly počít, to ve starověku rozhodně neměly lehké. V Egyptě byla neplodnost stejně jako v řadě dalších zemí legitimním důvodem k rozvodu. Léčila se jako spousta dalších onemocnění ve speciálních svatyních. Nemocní se zde ukládali ke spánku, aby je ve snech mohli navštěvovat bohové se svými radami. Starověcí lékaři obecně plodnost podporovali magií a užíváním bylin a minerálů, avšak zajímavě na tehdejší dobu problém s početím vyřešili Číňané – miminko neplodné ženě zkrátka dala konkubína, která se tak stala náhradní matkou.
Středověk? Jen pro silné žaludky
Středověké praktiky podporující plodnost vyžadovaly silný žaludek, a to doslova. Nejrůznější nápoje a lektvary, které měly s léčbou neplodnosti pomoci, totiž často obsahovaly skutečně bizarní ingredience. Výjimkou nebyl popel z částí těl rozličných zvířat, od dělohy zajíce přes varlata starého kohouta až po oči a játra prvorozeného selete. Zajímavé ovšem je – soudě z těchto receptů – že oproti nekompromisnímu starověku nahlížel středověk na původce neplodnosti páru jinak. Navzdory tehdejší nerovnosti žen ve společnosti vyžadovala velká část léčebných procedur aktivní zapojení muže a některé z nich se dokonce něžného pohlaví netýkaly vůbec.