Nezapomínejte pít. Je to lepší před, při nebo po jídle?

Nezapomínejte pít. Je to lepší před, při nebo po jídle? Zdroj: Shutterstock.com

Že je voda tou nejdůležitější složkou naší potravy, nemusíme určitě zdůrazňovat. Všichni víme, jak je nezbytné, hlavně v letních měsících, doplňovat hladinu vody do našeho těla. To je tvořeno z 60 % vody, a proto nezapomínejme hodně pít. A kdy je to nejlepší?

Stejně jako jídlo i voda je důležitá pro optimální funkci našeho těla. Vše by mělo být v rovnováze mezi výdejem a příjmem. Jíst i pít bychom měli pravidelně, a ne až když máme hlad nebo žízeň. Podle barvy naší moči poznáme, zda pijeme správně a v dostatečném množství. Pokud je totiž naše moč světle žlutá až čirá, je vše v pořádku. Jestli je ale barva tmavá, naše tělo nás upozorňuje na malý až nedostatečný přísun tekutiny.

A kolik tedy vypít tekutin denně?

Všeobecně je doporučována dávka 2-3 litry tekutiny za den. Ovšem, pokud máte vyšší energetický výdaj, například při sportu, práci na slunci nebo při práci či pobytu v prostředí s vyšší teplotou, je nutné také více pít. Musíme brát v úvahu i to, co jíme. Ti, kteří dávají přednost zelenině, ovoci a mléčným výrobkům, mohou pít méně. Řeč je o pití nealkoholických nápojů - čisté pitné vodě a minerálních vodách. Dbejte, aby přísun minerální vody byl asi 2 dcl za den, protože větší množství může být pro organismus zátěží v podobě zanesení minerály. Denní dávku doplňte čistou vodou, ta by měla tvořit nejméně 90 % celkového přísunu tekutin.

Pít vodu před, při nebo po jídle?

Na tuto otázku nemáme jednoznačnou odpověď. Co vědecké pojednání, to jiný názor. Dietologové nabádají pít před jídlem, rodiče dětem říkají, pít můžeš až po jídle. Tak, co je tedy správně?

Zdroj: Shutterstock.com

Pít před jídlem

Klidně si dejte skleničku vody před jídlem, nejlepší je neperlivá nebo jemně perlivá, která ovlivňuje vznik endogenního enzymu, který se tvoří ve slinivce a ve slinách a rozkládá škrob na disacharidový cukr. Pitím vody před jídlem zároveň pomáháme dvanácterníku vytvořit enzym chymotrypsin, který štěpí bílkoviny na polypoptidy a peptidy. Vše dokoná tenké střevo, které štěpí dlouhé peptidy na krátké a následně na jednotlivé aminokyseliny. Teď je vaše tělo dokonale připraveno na příjem potravy. Optimální je pít 15-20 minut před jídlem.

Pít při jídle

Nemusíte se bát pít ani během jídla. Hlavně to nepřehánějte, protože velké množství vody vám zaplní žaludek a vy toho sníte méně. Pokud je ale vaším cílem snížení dávky potravy, tak směle do toho. Ideální je během jídla popíjet malé doušky, abychom potravu dostatečně rozmělnili a tím ji lépe strávili.

Pít po jídle

I zde platí, že nic se nemá přehánět - ani pití po jídle. Velké množství tekutiny může z dlouhodobého hlediska vyvolat různé protichůdné reakce, například zředění trávicích šťáv a enzymů, ovlivnění přirozené hladiny kyselin a žluči. Také po jídle raději pijte po malých doušcích a větší množství si nechejte na pozdější dobu, minimálně 30 minut po jídle.

No, tak kdy tedy pít? To je pouze na vás. Hlavně vždy pijte s mírou a s rozumem, protože i velké množství vody může tělu ublížit.

Autor:
Publikováno: 14. 8. 2018 14:43 Nahlásit obsah
Loading...