Tato krásná žena žila před 7500 lety na Gibraltaru. Vědci provedli 3D rekonstrukci jejího obličeje Zdroj: Gibraltar Chronicle

V roce 1996 archeologové objevili v jeskynním pohřebišti poblíž Europa Point na Gibraltaru ostatky neznámé ženy. Až pokročilá technologie v roce 2019 určila, že tato Gibraltaranka žila před 7500 lety. Forenzní vědci, kteří tuto ženu pojmenovali Calpeia, se nedávno rozhodli, že zrekonstruují také její tvář. A výsledek? Je dechberoucí.

Calpeia měla v době své smrti mezi 30 a 40 lety

Archeologové spolupracující s Gibraltarským národním muzeem našli ostatky ženy jménem Calpeia v roce 1996 v jeskyni nedaleko gibraltarského Europa Point. Až současné technologie umožnily, abychom se o této ženě dozvěděli o něco více.

Jak současné výzkumy ukazují, Calpeia žila v době kolem 5400 let před naším letopočtem. Tedy v období neolitu, kdy se tehdejší Gibraltarané neživili zemědělstvím, ale jejich hlavní obživou byl rybolov na moři. V době své smrti měla Calpeia podle vědců mezi 30 a 40 lety, následně byla pohřbena v jeskyni poblíž Europa Point.

Zdroj: Gibraltar Chronicle Ženina lebka byla deformovaná, i tak vědci zrekonstruovali její tvář

Forenzní vědci, kteří zkoumali Calpeiyny ostatky, se odhodlali k odvážné věci. Rozhodli se, že provedou 3D rekonstrukci její tváře. Šlo o velmi náročný úkol, protože ženina lebka byla po pohřbení deformovaná.

Rekonstrukce Calpeiyny tváře tak zahrnovala i naskenování kopie lebky do počítačového programu a následné 3D doplnění jejích chybějících částí. Když vědci poprvé veřejnosti představili fyzický 3D model Calpeiyna obličeje, mnozí byli z jejího vzhledu překvapeni. Viděli totiž před sebou krásnou mladou ženu, která vypadá na vlas stejně jako dnešní moderní lidé.

Calpeia má z 90 procent genů z dnešního Turecka

Kromě 3D rekonstrukce tváře forenzní vědci extrahovali z Calpeiyny lebky DNA, z čehož se dozvěděli také další zajímavé věci. Pouze 10 procent genů této ženy pocházelo od místních lovců a sběračů, 90 procent jejích genů bylo naopak z Anatolie, což je část dnešního Turecka. Jak tedy dokazuje i genetická výbava, Calpeia měla tmavé oči a tmavé vlasy.

Nikdy se pravděpodobně nedozvíme, zda se Calpeia na Gibraltaru narodila, nebo sem až přicestovala. V každém případě je považována za nejstarší zaznamenanou Gibraltaranku.

Autor:
Publikováno: 14. 7. 2020 12:33 Nahlásit obsah