Zhubnout poslední kilogramy bývá nejtěžší. Profesor z University of Bristol vysvětluje, proč tomu tak je

Zhubnout poslední kilogramy bývá nejtěžší. Profesor z University of Bristol vysvětluje, proč tomu tak je Zdroj: Shutterstock.com

Držíte dietu, cvičíte, zhubli jste již několik kilogramů, ale máte pocit, že jste se zastavili těsně před cílovou rovinkou? Pokud nemůžete shodit posledních pár kilo, které vám ještě zbývají, má to svůj důvod. Profesor biologické psychologie z University of Bristol Peter Rogers vysvětluje, proč bývá nejtěžší zhubnout právě poslední kilogramy.

Dali jste se někdy na hubnutí? Potom vám určitě vadilo, že posledních pět kilo nechtělo jít vůbec dolů. Podle profesora biologické psychologie Petera Rogerse existují dva základní důvody, proč se hubnutí v průběhu času zpomaluje. 

Když zhubnete, vaše tělo má nižší energetické výdaje

Prvním důvodem je skutečnost, že v průběhu snižování tělesné hmotnosti dochází také k poklesu výdaje energie. Lehčí tělo totiž při svém běžném fungování i náročnějším pohybu spálí méně kalorií, než tomu bylo dříve. V souvislosti s nižší hmotností a nižším výdajem energie má tak náš organismus tendenci zpomalovat hubnutí.

Zdroj: Shutterstock.com “Kalorické výdaje se mění s ohledem na tělesnou hmotnost. Třeba 45letý aktivní muž, který měří 175 centimetrů a váží 90 kilogramů, má doporučený denní příjem 3200 kcal. Pokud by chtěl zhubnout 15 kilogramů, měl by svůj kalorický příjem snížit po dobu 6 měsíců na 2 270 kcal denně,” vysvětluje Peter Rogers z University of Bristol.

Když se bude držet tohoto plánu, ztratí podle profesora Rogerse v průměru 2,6 kilogramu měsíčně, a to v prvních pěti měsících. V posledním měsíci pak zhubne 1,8 kilogramu. Aby si následně udržel váhu 75 kilogramů, měl by konzumovat ideálně 2780 kcal denně.

Při snížení váhy budete mít vyšší chuť k jídlu

Druhým důvodem, proč bývá nejtěžší zhubnout poslední kilogramy, je skutečnost, že člověk, který hubne, mívá zvýšenou chuť k jídlu.

Zdroj: Shutterstock.com “Hormon leptin říká našemu mozku, kolik tuku je ještě uloženo v našem těle. Když máme v těle více nahromaděného tuku, hormon leptin snižuje chuť k jídlu. Když ale tělesný tuk ztratíme, leptin odbrzdí chuť k jídlu, a právě proto se cítíme stále tak hladoví a máme stále na něco chuť,” říká profesor biologické psychologie Peter Rogers.

Když se vaše váha ustálí na jednom místě, udržte ji

Podle profesora Rogerse se naše tělesná hmotnost během hubnutí ustaluje na místě, které představuje rovnovážný stav mezi potravinami, které přijímáme a které si odříkáme, a mezi energií, kterou vydáváme při určité fyzické aktivitě. Udržet tuto hmotnost bývá pro řadu lidí nejtěžší. 

“Aby vám tato zdravá váha zůstala, mějte na paměti, že lehčí těla potřebují méně kalorií,” upozorňuje Peter Rogers z University of Bristol.

Autor:
Publikováno: 22. 6. 2020 12:00 Nahlásit obsah