Žák druhé třídy vypočítal příklad správně, přesto dostal z matematiky pětku. Na toto smutné hodnocení upozornil Líný učitel

Žák druhé třídy vypočítal příklad správně, přesto dostal z matematiky pětku. Na toto smutné hodnocení upozornil Líný učitel Zdroj: Shutterstock

Facebooková skupina Líný učitel, za kterou stojí pedagog Robert Čapek, opět zveřejnila další ze smutných příběhů hodnocení na prvním stupni české základní školy. Líný učitel tentokrát sdílel matematické cvičení, které žák druhé třídy vypočítal správně. I tak dostal od učitelky pětku. Co na toto hodnocení říkáte? Je opravdu na místě?

Zde je do očí bijící, jak učitelka napálí pětku i žákovi, který má z matematiky kupu jedniček, prostě jen proto, že mu skočí na chybu. Ale na zdánlivou chybu! Protože žáček má příklad správně! Když se podíváte na příklad, je zřejmé, jak žáček uvažoval. Ve hře je zcela zjevně 57 kaštanů. Tento mezisoučet udělal žák mimodek v hlavě a protože 50 kaštanů bylo použito, je příklad i výsledek jasný. A učitelka namísto toho, aby žáka pochválila za nový přístup a dala mu zpětnou vazbu typu "chybí mezisoučet" - hned mu napálila kouli. Když takto zachází s těmi nejlepšími, asi si dovedete představit, jak hodnotí ty méně úspěšné,” kritizuje postup učitelky facebooková skupina Líný učitel, za kterou stojí pedagog Robert Čapek, který se snaží reformovat české školství. 

Zdroj: Shutterstock Že žáček chodící na nejmenovanou českou základní školu vypočítal příklad správně, si všimli také jeho rodiče. Táta druháčka si celou záležitost nenechal líbit a napsal synově učitelce, že jej mrzí, že neocení samostatný úsudek, ale trestá nedodržení předepsaného metodického postupu. Navíc jeho syn do té doby v matematice exceloval a měl od začátku školního roku z tohoto předmětu celkem 23 jedniček.

Takové hodnocení je silně demotivující, pro mě naprosto nepochopitelné a v rozporu s moderními trendy výuky, které vaše základní škola podporuje. Tímto vás prosím o vysvětlení, případně o osobní schůzku,” vzkázal písemně učitelce táta dotčeného druháka.

Zdroj: Shutterstock Jakým způsobem tato záležitost pokračovala? Paní učitelka se bránila s tím, že její žák “nedokázal výsledek obhájit”. “Kdo by se divil, že druháček podlehne tlaku učitelky, který mu navíc sugeruje, že to "pomotal". Příště doporučuji dané učitelce více vlastního rozumu a hlavně empatie. Pětka v druhé třídě? A navíc za správné řešení? Pětka kdykoliv? Na co jsou takové učitelky ve škole?!” hodnotí dále práci učitelky Líný učitel.

Pod tímto ukázkovým příkladem špatného a demotivujícího hodnocení na základní škole se ihned strhla bouřlivá diskuse. Co v komentářích, do kterých se zapojili především rodiče, ale i další pedagogové, například zaznělo?

  • “Taková paní učitelka učí malé děti. Musím říct, že po jejím přístupu jsem i já znejistěla, kolik děti vlastně těch kaštanů nasbíraly.”
  • To je síla. Ale má skvělé rodiče, co z něj nenechají dělat blbce.”
  • “Je to velice smutné, ale bohužel realita na mnoha školách. Já jako rodič musím kontrolovat pokaždé hodnocení a jeho správnost po p. učitelce a stává se nám toto běžně, a to již od 1. třídy.”
  • “Dala bych jedničku a ještě podtrženou. Protože si to dítě logicky vyvodilo.”
  • “To je k pláči. Nejvíc mě vytáčí ještě ta drezura rodičů "podpis rodičů: ", což je taky často v kurzu. Nejsmutnější ale fakt je, že to řešení je geniální a zároveň si dovedu představit kolegy, kteří by taky napařili pětku.”  

Dostal podle vás žáček pětku oprávněně, nebo si ji vůbec nezasloužil? Napište nám svůj názor do komentářů.

Zdroj: Líný učitel | Facebook.com
Autor:
Publikováno: 17. 1. 2022 10:51 Nahlásit obsah