Rhétské dráhy jsou největší soukromou železniční společností ve Švýcarsku, jejíž typicky červené vláčky se proplétají hornatou krajinou kantonu Graubündenu a některé úseky spadají i do světového dědictví UNESCO.
Ikonické vlakem Bernina Express jsme se tu nechali protáhnout doslova skrz švýcarské velehory a červeným vláčkem jsme se vydali lyžovat, sáňkovat i na výlet na sněžnicích.
Vlaky Rhétské dráhy platí ve Švýcarsku nejen za dopravní prostředek, který vás tu dostane na řadu unikátních míst, kam se jinak než vlakem nedostanete, ale také za atrakci, díky níž si můžete užít velkolepá horská panoramata z pohodlných sedaček tichých vagonů. My se tentokrát zaměřili na Bernina Express, jehož motto zní: „Od ledovců k palmám“, neboť se proplétá z Churu, Davosu nebo ze Svatého Mořice přes Alpy kolem ledovců až do italského Tirana.
Zdroj: Tomáš Rucký
Vlaky Rhétské dráhy hrají významnou roli i pro lyžaře v okolí Svatého Mořice, protože ho spojují s okolními lyžařskými satelity, jako jsou ledovcová střediska Lagalb nebo Diavolezza a cena vlaku je dokonce zahrnutá ve skipasu. My se vydali Bernina Expresem zalyžovat si do lyžařského střediska Diavolezza, kdy nám vlak zastavil na zastávce Bernina Diavolezza jen pár metrů pod nástupní stanicí kabinkové lanovky, ke které nás ovšem pohotově dovezl pojízdný pás.
Zdroj: Tomáš Rucký
Na tamní ledovec nás vyvezla velkokapacitní visutá lanovka, která je tu páteřním dopravním prostředkem, v nejhornějším patře střediska pak operuje ještě jedna sedačková lanovka. Středisko tedy co do počtu sjezdovek a lanovek patří spíš k těm menším, nicméně délka tratí a jejich členitý profil by mohly zaujmout nejednoho sportovního lyžaře.
Zdroj: Tomáš Rucký
Pokud vám nevadí dvacetiminutové intervaly velkokapacitní kabiny, můžete si dát několik jízd pěkně seshora až dolů, což se dá nazvat jako takové „sportovní-safari“, neboť se tu střídají rychlé červené padáčky s panoramatickými úseky lemující vrstevnici, odkud se nabízí až pohádkové výhledy na zasněženou krajinu, v které je zasazená i nejvýše položená stanice Ospizio Bernina (2 253 m). Lyžaři-cestovatelé jistě uvítají okružní trať č. 31 měřící 10 km, což je nejdelší ledovcový sjezd ve Švýcarsku, který vás po ledovci Morteratsch dovede do stejnojmenné železniční stanice, odkud se červeným vláčkem dostanete zpět na Diavolezzu.
Zdroj: Tomáš Rucký
Pokud si chcete nasázet jízdu za jízdou, můžete využívat horní sedačkovou lanovku, na kterou nebývá fronta a obsluhuje sportovní červenou sjezdovku, která ve své horní části nabídne další dvě sportovní varianty.
Zdroj: Tomáš Rucký
Vlakem se samozřejmě dostanete pohodlně i do jiných lyžařských středisek, například z loňska novým „Bärenzugem“, tedy medvědím vagonem, se dostanete každou hodinu z Churu do lyžařského střediska Arosa, které ve spojením s Lenzerheide tvoří největší propojenou lyžařskou arénu Graubündenu. V létě tu navíc můžete spatřit medvědy, proto je jeden z vagonů zasvěcený medvědům.
Zdroj: Tomáš Rucký
O zážitek opět nepřijdou ani fandové vláčků – na trati Chur-Arosa se vlak na 26 km vyšplhá o 1000 m výš a navíc jedete i po jednom z nejznámějších viaduktů Rhétských drah – Langwieser viaduktu.
Zdroj: Tomáš Rucký
Další zimní zážitek, který vám tu zprostředkovává výhradně vlak Rhétské dráhy je sáňkařská dráha Preda/Bergün, která patří k nejznámějším v Evropě. Sáňky můžete mít vlastní, nebo si je zapůjčíte v Club 99 přímo u hlavního nádraží v Bergünu a vybírat můžete mezi „volnočasovými“ (turističtější) a sportovními (kopírují modely Světových pohárů). Volnočasové pro jednoho zapůjčíte za 15 CH na den, ty sportovní pak za 25 CH na den.
Zdroj: Tomáš Rucký
Pak už jen sednete na vlak do Predy, který vás seznámí i s jedním z technických zázraků Švýcarska. Právě z Bergünu do Predy totiž vlak bez ozubení vystoupá o 417 výškových metrů jen pomocí slavných Albula viaduktů a točitých tunelů vytesaných do skal. Zatímco vzdušná vzdálenost činí 6,5 km, ta železniční se díky tunelům a galeriím dostala na 12,6 km.
Zdroj: Tomáš Rucký
Samotná sáňkařská dráha pak startuje nedaleko stanice Preda, je dlouhá 6 kilometrů, má převýšení 400 metrů a je určená široké veřejnosti, takže si tento zážitek můžete dopřát klidně s celou rodinou. V horní části je dráha spíš pozvolná, ale za to máte dostatek času kochat se na otevřeném prostranství švýcarskými horskými skvosty.
Zdroj: Tomáš Rucký
Po první třetině dráha trochu zrychlí a v našem případě došlo i na závodní vlastnosti našich sáněk, které šly velmi jednoduše ovládat i v zavřenějších zatáčkách, takže bez brždění šlo o poměrně adrenalinovou jízdu! Na trati jsme dvakrát podjeli i zmíněné Albula viadukty.
Zdroj: Tomáš Rucký
Zhruba v polovině sáňkařské dráhy narazíte na Schneeschloss, tedy hrad postavený ze sněhu, který v sobě ukrývá královsky nazdobený bar s občerstvením. My si tu odpočinuli s horkým punčem (6,50 CH) a čerstvým muffinem (6 CH).
Zdroj: Tomáš Rucký
Za použití udržované sáňkařské dráhy je potřeba zaplatit poplatek, který pro dospělého činí 12 CH, pokud máte Swiss Pass (pas na veškerou dopravu po Švýcarsku) je poplatek 6 CH. Tento poplatek zaplatíte buď přímo na přepážce na vlakovém nádraží v Bergün spolu s jízdenkou (9 CH), nebo v automatu na nástupišti. Provozní doba sáňkařské dráhy je v pondělí od 9:30 do 17 hod, od úterý do neděle pak od 9:30 do 23 hod, takže si můžete vyzkoušet i noční verzi švýcarského sáňkování.
Zdroj: Tomáš Rucký
Podobně mimořádný železniční úsek jako je Bergün-Preda zdolává Berina Express také přes Bernina průsmyk na trase Svatý Mořic-Tirano a tato část patří vůbec k nejúchvatnějším tratím světa. Na točité trati bez ozubení tu vlak překonává převýšení 70 promile k nejvýše položené stanici Švýcarska Ospizio Bernina (2 253 m) nedaleko popsaného střediska Diavolezza.
Zdroj: Tomáš Rucký
My se na tomto úseku vydali Bernina Expresem na romantické nádražíčko Alp Grüm ležící ve výšce 2 091 m, které je současně hotelem i restaurací, jež jsou dostupné pouze vlakem Rhétské dráhy a místo je známé i díky své 180stupňové zatáčce železnice.
Zdroj: Tomáš Rucký
Alp Grüm je obklopený horami ze všech stran, takže jde také o příhodný výchozí bod pro výlety na sněžnicích nebo skialpech. My do Alp Grüm dorazili den předem, abychom si v tamní restauraci mohli vychutnat typický švýcarský pokrm sýrové fondue a přenocovali v útulném pokojíčku, ze kterého jsme mohli pozorovat pravidelně pendlující červené vláčky v pozadí s majestátně vyhlížejícími horami.
Zdroj: Tomáš Rucký
Druhý den jsme se vydali na výlet na sněžnicích, kdy naší startovní čárou bylo nádražíčko Cavaglia, kam nás nespočtem serpentýn dopravil za půl hodinku panoramatický Bernina Express. Od nádražíčka jsme se vydali na nenáročný značený Cavaglia Trail 585, který měří 3,8 km a pohodovým tempem se dá zvládnout za 1:15 min, my jsme si z něj se zastávkami udělali takřka půldenní záležitost.
Zdroj: Tomáš Rucký
Úvodní i závěrečná část Cavaglia Trailu se odehrává na otevřené pláni, kde se můžete kochat nejkrásnějšími švýcarskými scenériemi, které se tu zkrátka jen tak neomrzí. V prostřední části trailu se projdete po lesní cestě podél potoka a při troše štěstí zahlédnete i červený vlak na viaduktu.
Zdroj: Tomáš Rucký
Pokud nemáte vlastní sněžnice, můžete si je zapůjčit v Poschiavu, kam se rovněž můžete svézt vláčkem Rhétských drah. Zapůjčení sněžnic si ideálně domluvte dopředu na http://www.romeolardi.ch/ a veškeré další dotazy ohledně výletů do okolí vám zodpoví na info@valposchiavo.ch. Vydat se samozřejmě můžete i do hor přímo z Alp Grüm, kvůli riziku lavin sem ovšem doporučujeme vydat se s průvodcem, kterého si můžete zajistit zde.
Zdroj: Tomáš Rucký
Jestliže chcete celý svůj švýcarský výlet pojmout ve znamení cestování vlakem už od startu, můžete vyrazit do Švýcarska z Prahy nočním vlakem v 18 hod, který naváže v Landquartu na vlaky Rhétské dráhy, a tak například v Davos Klosters stíháte prakticky první lano. V rámci vnitrostátní dopravy pak můžete využít švýcarský Swiss Pass, který vám umožní cestovat všemi švýcarskými dopravními prostředky od vlaků, přes autobusy až po lodě.
Zdroj: Tomáš Rucký
Rhétské dráhy v kostce:
Informace o Švýcarsku……………………………….... https://mojesvycarsko.com/clanek/1392-rhetska-draha
Web Rhétské dráhy………………………………………………………………………………. https://www.rhb.ch/cz/home
Ceny jízdného…………………………………………………………….… https://www.rhb.ch/de/ticket-abonnemente
Bernina Express……………………………………………https://mojesvycarsko.com/clanek/374-bernina-express
Swiss Pass…….. https://mojesvycarsko.com/clanek/386-doprava-po-svycarsku-swiss-travel-system-sts
Spoje ČR-Švýcarsko……………………………… https://www.cd.cz/typy-jizdenek/vlakem-do-evropy/-27010/
Diavolezza………………………………………………………………………………………….……. https://www.diavolezza.ch/
Sáňkařská dráha Preda-Bergün…………………………………………….https://www.schlitteln-berguen.ch/infos
Půjčovna sáněk………………………………………………………..……….……..https://www.club-99.com/reservation
Cavaglia Trail………. https://www.schweizmobil.ch/de/schneeschuhwandern/trails-d/route-0585.html
Výlet na sněžnicích s průvodcem………………….………………….. http://www.croce-bianca.ch/de/angebote
Zapůjčení sněžnic…………………………………………………………..………………………… http://www.romeolardi.ch/
Hotel Alp Grüm………………………………………………………………………………..……….https://www.alpgrum.com/
Zdroj: Tomáš Rucký
V Diavolezze jsme reportovali na lyžích FISCHER, s hůlkami KOMPERDELL, v oblečení HALTI a v helmách a brýlích SMITH.
Zdroj: Tomáš Rucký
Galerie Rhétské dráhy - galerie Prohlížet galerii