Sedavé zaměstnání a bolesti zad jdou ruku v ruce: Co dělat, aby vaše záda netrpěla?

Sedavé zaměstnání a bolesti zad jdou ruku v ruce: Co dělat, aby vaše záda netrpěla? Zdroj: Shutterstock.com

Pokud pracujete v kanceláři a prosedíte většinu své pracovní doby, určitě víte, o čem je řeč. Sedavé zaměstnání totiž výrazně přispívá k bolestem zad a krční páteře. Co dělat, abyste i přes dlouhé sezení měli zdravá záda? Bolesti zad zmírníte, nebo se jich dokonce zbavíte, díky následujícím opatřením, která zahrnují také cviky pro zdravá záda.

Proč je sedavé zaměstnání tak nezdravé? Způsobuje především bolesti zad

Patříte k tzv. „kancelářským krysám“? Statistiky říkají, že za celý svůj život strávíte 80 tisíc hodin v kanceláři, z toho 70 tisíc hodin prosedíte. Toto číslo není rozhodně malé. Vaše tělo vám ostatně samo řekne, že když celý den strávíte u počítače, děláte tím svému zdraví medvědí službu.

Proč dlouhodobé sezení našemu tělu tak škodí? Pokud sedíte, na vaše záda je vyvíjen o 50 procent vyšší tlak, než když stojíte nebo chodíte. Sedavé zaměstnání tak pro vaše záda představuje opravdu nadměrnou zátěž, která se posléze projeví velmi nepříjemnými bolestmi zad a krční páteře.  

Zdroj: Shutterstock.com

Prevence bolesti zad začíná už v kanceláři

Abyste při práci v kanceláři neodrovnali svá záda, vyplatí se vám dodržovat několik následujících preventivních opatření. Díky nim si od bolestí zad a krční páteře výrazně ulevíte.

1. Sedněte si správně. Své kancelářské křeslo si navolte do takové výšky, abyste měli nohy ohnuté v kolenou do pravého úhlu a aby byla vaše chodidla celou plochou na podlaze. Své tělo přitom držte ve vzpřímené pozici. Mezi vaším trupem a stehenní kostí by měl být opět pravý úhel.

2. Nikdy si nedávejte nohu přes nohu.

3. K sezení používejte také overball. Své kancelářské křeslo během své pracovní doby prostřídejte i s overballem neboli gymnastickým míčem.

4. Dělejte si pravidelné přestávky a projděte se po kanceláři.

5. Pracujte ve stoje. Při práci v kanceláři měňte pravidelně pozice. U takového notebooku nemusíte pouze sedět. Pokud máte polohovací stůl, zkuste u počítače pracovat ve stoje. Svůj počítač můžete případně položit i na okenní parapet. Svým zádům tím výrazně ulevíte.

6. Protahujte se. Během pracovních přestávek se nezapomeňte také protáhnout. Své ruce třeba propněte nahoru a proveďte s nimi krouživé pohyby ve tvaru osmičky.

7. Jděte na čerstvý vzduch. V případě, že vám to vaše pracovní doba dovolí, dopřejte si pětiminutovou procházku na čerstvém vzduchu. Od bolesti zad se vám díky tomu významně uleví.

Zdroj: Shutterstock.com

Ve volném čase buďte aktivní

Jestli celý den prosedíte v kanceláři, poté, co vám skončí pracovní doba rozhodně neodpočívejte na gauči u televize, ale buďte aktivní. Vaše záda vám za to poděkují. Začněte se pravidelně věnovat vybranému sportu. Vašim zádům udělají dobře především delší procházky a také běh po nezpevněném terénu. Ideálním cvičením pro zdravá záda je také jóga.

Kromě těchto cvičení se rovněž zaměřte na posílení středu svého těla. Představíme vám dva nejúčinnější cviky, kterým se můžete věnovat každý den nebo ob jeden den. Zdraví vašich zad se díky těmto cvikům určeným na posílení středu těla výrazně zlepší.

Cviky pro zdravá záda: V hlavní roli plank neboli prkno

Plank neboli prkno je jedním z nejúčinnějších cviků, který vám zajistí zdravá záda. Zádové svaly v tomto případě posilujete prostřednictvím své vlastní váhy. V pozici prkna vydržte každý den alespoň jednu minutu. Zdravá záda tak budou díky tomuto rituálu nadosah.

Mrtvý tah s kettlebellem: Aby vaše záda léčil, nechte si vysvětlit správnou techniku

Skvělou prevencí bolestí zad je také pravidelné cvičení tzv. mrtvého tah s kettlebellem. Aby vám byl tento posilovací cvik k užitku, a ne ke škodě, naučte se správnou techniku jeho cvičení pod dohledem profesionála. Když budete cvičit mrtvý tah opravdu správně, posílíte si díky němu zejména svaly vzpřimovače páteře a zádové a trapézové svaly. Velmi příjemným bonusem bude také fakt, že si zpevníte a zformujete hýždě. Mrtvý tah cvičte každý druhý den, a to ideálně deset opakování po třech sériích.

Autor:
Publikováno: 12. 8. 2019 14:00 Nahlásit obsah
Loading...