Vánoční přejídání: Jak se mu vyhnout a užít si svátky bez výčitek?

Vánoční přejídání: Jak se mu vyhnout a užít si svátky bez výčitek? Zdroj: www.shutterstock.com

Vánoce – svátky klidu, míru a především dobrého jídla. Mnoho Čechů se více jak na vánoční dárky těší na poctivou porci smaženého kapra s bramborovým salátem a samozřejmě na skvělé cukroví. Vždyť Vánoce jsou jen jednou do roka! Jak si ale dosyta užít Vánoce se vším, co k nim patří a zároveň se zbytečně nepřejídat a netrápit se výčitkami?

Ač to není příliš lichotivé, český národ patří mezi nejtlustější národy v Evropě a téměř 70 % populace má zvýšený cholesterol. A není divu, když do naší národní kuchyně patří speciality jako vepřové se zelím, pečená kachna a samozřejmě kapr s bramborovým salátem.

Vánoční „obžerství“ tak zejména u žen končí výčitkami a předsevzetím, že v novém roce už budou jíst zdravě. Co když to ale jde i jinak? Dopřát si vánoční dobroty a zároveň se necítit nepříjemně přejedená, ale naopak mít ze sebe dobrý pocit?

Klíčem je dobré plánování a rozumné množství

Většina odborníků se shoduje v tom, že Vánoce jsou skutečně malou částí roku a není třeba si všechny dobroty odpírat. Pokud nechcete, nemusíte si dělat „light“ verzi bramborového salátu, místo kapra si dělat přírodně upraveného lososa a místo cukroví si dát zeleninový salát.

Klíčem úspěchu je však dobré plánování a rozumné množství. Ač se na vánoční svátky těšíte, zkuste samy sebe přesvědčit, že nemusíte nutně sníst všechno najednou. Máte ke štědrovečerní večeři kapra se salátem? V pořádku. Není tak třeba si u rozbalování dárků dávat chlebíček s vlašákem a mísu cukroví. Nechte vaše tělo zpracovat večeři a další dobroty si dopřejte třeba až příští den.

Cukroví si pak dejte spíše během dopoledne, kdy vaše tělo potřebuje energii na celý den a máte tak největší šanci, že ho během vánočního pobíhání spálíte.

TIP: Chcete vědět, co mají na vánočním stole ve světě? Přečtěte si náš článek.

Cukroví ani smaženému kapru se vyhýbat nemusíte. Zdroj: www.shutterstock.com

Najděte moment, kdy si řeknete dost

A jak je to s tou střídmostí? Naším největším problémem bývá, že se bez zábran cpeme a cpeme a až poté si uvědomíme, že takové množství asi není úplně v pořádku. Velmi chytrou pomůckou je uvědomit si, zda nám každé další sousto přináší ten stejný „užitek“, jako první sousto. Opravdu máme stále hlad nebo jídlo jíme už jen ze setrvačnosti a s pocitem, že talíř musí být prázdný a musíme ho do sebe „natlačit“? Pokud si toto uvědomíte, bude pro vás mnohem snazší si říci: „Dost! Jsem najedená akorát, a kdybych snědla více, cítila bych se přecpaná.“ Zcela tak eliminujete všechny nepříjemné pocity, které přejídání provázejí, a zůstane vám vždy jen skvělý pocit z dobrého jídla.

Nevyhýbejte se „zdravému“ jídlu

Mnoho lidí vidí ve Vánocích možnost dopřávat si bez omezení. Už z principu věci se tak vyhýbají zdravým potravinám, protože: „Jsou přeci Vánoce!“. Pokud je však vaším cílem nepřibrat a třeba i od nového roku začít konečně jíst zdravě, proč nezačít právě teď? Ke každému jídlu si přidejte mističku zeleniny – nezdravého jídla pak sníte méně. Část cukroví také můžete vyměnit za hrst oříšků nebo semínek.

TIP: Chcete vyzkoušet zdravější variantu lineckého cukroví? Podívejte se na náš recept.

Autor:
Publikováno: 5. 12. 2018 14:00 Nahlásit obsah
Loading...