Práce z domova neboli home office: Jak ji zvládnout s přehledem

Práce z domova je v době šíření nového typu koronaviru velmi aktuálním tématem. A to nejen mezi lidmi na volné noze, ale i klasickými zaměstnanci. Musíte se starat o své děti a u toho pracovat, nebo jste zůstali doma z důvodu karantény? V tom případě vám přijdou vhod následující tipy, jak zvládnout efektivně práci z prostředí domova.
Home office vyžaduje disciplínu, sebekontrolu i schopnost organizace
Práce z domova není pro každého. Pokud vám ale nezbývá nic jiného, musíte se s ní poprat. Abyste home office zvládli, budete muset v sobě najít určitou dávku disciplíny a sebekontroly. Ať už jste doma sami, nebo ne, budete si muset navíc svůj pracovní den v domácím prostředí perfektně zorganizovat. Jestliže chcete home office proplout bez větších karambolů, zkuste se inspirovat následujícími tipy.
Vysvětlete ostatním, že pracujete
Pokud nejste doma sami, ale i s dalšími členy své rodiny, vysvětlete jim, že musíte pracovat. Měli by váš požadavek plně respektovat a zbytečně neodvádět vaši pozornost k jiným věcem. Když nebudete dostatečně soustředění, uděláte svou práci jenom napůl.
Vyčleňte si přesnou pracovní dobu

Svůj home office byste měli mít přesně časově vymezený a tuto dobu byste měli striktně dodržovat. Máte-li malé děti, můžete si část home office přesunout do večerních či nočních hodin, kdy vás z vaší pracovní činnosti již rozhodně nebudou vyrušovat.
Pro home office si vyhraďte konkrétní místo
V případě práce z domova se vyplatí mít přesně stanovené místo, odkud budete pracovat. Vytvořte si zde svůj pracovní prostor, kde si vyvěsíte například pracovní nástěnku s úkoly a kde budete mít po ruce opravdu vše, co ke své práci potřebujete.
Vytvořte si seznam úkolů
Pracovní úkoly, které musíte každý den udělat, byste měli mít na očích. K jejich splnění vás bude motivovat například klasická pracovní nástěnka, na níž si vytvoříte seznam úkolů. Produktivitu práce z domova vám zvýší také některé online aplikace, do kterých si rovněž zadáte seznam úkolů, které můžete navíc sdílet s celým svým pracovním týmem. Vyzkoušejte například aplikace Trello, Wunderlist, Basecamp nebo To-Do List.
Než začnete pracovat, převlékněte se

K home office přistupujte způsobem, jako byste chodili do klasické práce. Ještě, než usednete k notebooku, proveďte nezbytnou hygienu, převlečte se do denního oblečení, učešte se a případně namalujte. Díky tomuto přístupu se naladíte na klasický pracovní režim. Držte se zásady, že se při home office nikdy nepracuje v pyžamu.
Domácnost uklízejte ve svém volném čase
Máte-li home office, respektujte svou pracovní dobu. Během ní rozhodně neluxujte, neutírejte prach, nevěšte prádlo, nežehlete ani nevařte. Abyste si udrželi svou pracovní morálku, tyto aktivity dělejte v době po práci. Nejste-li doma sami, pověřte někoho z rodiny, aby tyto domácí činnosti udělal za vás.
Další zásady při home office
- Ze svými kolegy a nadřízenými buďte v telefonickém či e-mailovém spojení.
- V pracovním době si zablokujte přístup k sociálním sítím a vypněte si messenger. Mohlo by vás to nepříjemně rozptylovat.
- Myslete na pravidelnou stravu a pitný režim.
- Před tím, než se pustíte do práce, si dopřejte vydatnou snídani.
- Dělejte si pravidelné přestávky.
- Mezi pracovními úseky se protáhněte nebo si lehce zacvičte.